Masterchef coronaproof op herhaling bij Intermate

Van chocoladesteentjes tot stoofpeertjes in safraanbavarois: deelnemers aan de InterMasterchef-competitie van studievereniging Intermate trokken in de eerste ronde direct alles uit de (proviand- en koel)kast voor een plek in de finale, over een paar maanden. Medebedenker Bert van Gestel hoopt stiekem dat de nu nog interne - en coronaproof - verenigingscompetitie ooit een TU/e-breed vervolg krijgt.

foto Intermate

Het is niet de eerste keer dat Intermate haar leden uitdaagt in de keuken. Een paar jaar geleden hield de destijds jubilerende studievereniging van Innovation Sciences ook al een soort Masterchef-competitie, geïnspireerd op het gelijknamige televisieprogramma, vertelt toenmalig lustrumcommissielid Van Gestel. Deelnemers kregen uiteenlopende culinaire opdrachten voor de kiezen, van de bekende Mystery Box (die bijvoorbeeld een gek ingrediënt bevat dat binnen twee uur moet worden omgetoverd tot “de ster van een gerecht”) tot het maken van een gerecht met een specifieke kleur als leidraad. “Dat is toen zo enthousiast ontvangen dat we nu dachten: kunnen we dat niet ombouwen tot een coronaproof activiteit?”

Zeventien teams doen er mee aan InterMasterchef 2020, van wie sommige de lat voor zichzelf vrijwillig nog wat hoger hebben gelegd dan strikt noodzakelijk. Zo is team Double Hamer Trouble ervan overtuigd dat alles in de keuken gedaan kan worden met een hamer, is team Goe Gebakken Gerda zo verknocht aan pompoen dat ze het in ieder gerecht proberen te stoppen en probeert team Wijn Na Bier Is Plezier telkens te koken met een andere wijn, “om het smaakprofiel uit te breiden”, vertelt Van Gestel.

Alle zeventien teams zetten drie weken terug gretig hun tanden in de eerste uitdaging; vijf juryleden zetten daarop hun tanden in de indrukwekkende berg zoete versnaperingen die dat opleverde. “Zeventien toetjes, allemaal met heel veel suiker; we zijn hélemaal kapotgegaan toen”, bekent Van Gestel lachend.

Lees verder onder de foto's.

Jurering op Twitch

De teams bereidden hun gerechten thuis (binnen een door de vereniging verstrekt budget, om oneerlijke concurrentie te voorkomen). De juryleden hebben alle culinaire hoogstandjes (in bakjes) vervolgens opgehaald en ze via een - spontaan opgetuigde - livestream op Twitch bediscussieerd en beoordeeld. De uitzending werd daarnaast aangekleed met filmpjes van alle teams, die elk in een minuut lieten zien wat ze hadden gemaakt en hoe ze te werk waren gegaan.

Van Gestel toont zich verrast over het niveau en de originaliteit van de inzendingen. “Eén team had bijvoorbeeld stoofpeertjes gebruikt in safraanbavarois (zie makers en rondewinnaars Samuel en Siem op de foto bovenaan dit artikel), een ander team had chocoladesteentjes gemaakt.” De beoordeling was dan ook lastig, vertelt het jurylid. “Het ene gerecht is heel mooi, het andere technisch heel goed. We hebben een lijst van criteria waarlangs we alles ranken en waarmee we proberen zo objectief mogelijk punten te geven.”

Zeven teams moesten na de eerste ronde het strijdtoneel verlaten; de tien overgebleven koppels storten zich deze week op de tweede opdracht, waarvoor niet zij zelf, maar de jury de keuken in is gedoken: alle teams krijgen hetzelfde gerecht voorgeschoteld waarvan ze de vijfentwintig ingrediënten moeten zien te raden. Elk juist ingrediënt levert een punt op, maar lukraak gokken verdient geen aanbeveling; elke fout is goed voor een strafpunt. Vooral de gebruikte kruiden laten zich kennelijk maar moeilijk raden, constateert Van Gestel op basis van de eerste geretourneerde antwoordformulieren.

Na deze ronde vallen opnieuw drie teams af; de overblijvers die zichzelf uiteindelijk het langst staande weten te houden, hebben nog vier rondes te gaan. En daarbij mogen ze mentaal gerust alvast rekening houden met onverwachte wendingen, waarschuwt Van Gestel: “Een beetje de adaptabiliteit van de deelnemers testen”.

Zo veilig én leuk mogelijk

Intussen wordt ook het aanpassingsvermogen van de initiatiefnemers op de proef gesteld; zij bekijken zo ongeveer van week tot week wat er in het kader van de veranderende coronamaatregelen mag en kan. “We doen alles zo veilig mogelijk, maar willen het natuurlijk ook zo leúk mogelijk maken.” De finale is waarschijnlijk in maart, maar welke vorm en omvang deze krijgt, is op dit moment nog de grote vraag - al zijn daar achter de schermen wel al volop ideeën voor, verklapt Van Gestel.

Volgens het enthousiaste jurylid is de competitie in elk geval een mooi voorbeeld van hoe verenigingen ook tijdens een pandemie aansprekende en spannende activiteiten kunnen organiseren. “Eigenlijk is dit zelfs een vrij gemakkelijke activiteit om te regelen.” En het is dat de masterstudent Innovation Management de laatste maanden van zijn studie ingaat, maar anders had hij zich er graag hard voor gemaakt om de Masterchef-competitie zelfs tot een TU/e-brede activiteit te maken, “waarbij elke vereniging zijn beste koks instuurt. Dat zou ik echt prachtig vinden”.