Nieuw traineeship heeft acht plekken voor alumni vier TU's

Het Innovation X!LEAD Programme is een nieuw traineeship voor afgestudeerde masterstudenten van de vier TU’s. Vera Kalocsai volgt dit jaar de pilot en is zeer te spreken over de kansen die je als net-afgestudeerde hiermee krijgt. “Nu ik bijna klaar ben, vind ik dat dit programma zeker bekender mag worden in Eindhoven, omdat ik zie hoe relevant het is voor mensen van mijn studie.”

illustratie Chan2545 / Shutterstock

Kalocsai is alumna Innovation Management. “Ik ben vorig jaar afgestudeerd van de TU/e en ben in Delft verder gegaan met het Innovation X!LEAD traineeship, een initiatief van X!Delft. Naast het opdoen van praktijkervaring, werk je ook aan jezelf. Je leert welke sectoren en grootte van bedrijven je aantrekken en je krijgt het hele jaar coaching, waarbij veel ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling. Zo zijn er ook trainingssessies. Wij hadden er bijvoorbeeld over design thinking, Artificial Intelligence, robotica, et cetera.”

“Toen ik afstudeerde van Innovation Management was ik op zoek naar een traineeship hierin, maar ik kon niet veel vinden. Ik ben 25, maar ik wist nog niet in welke sector ik het liefst zou willen werken. Ik kende al wat mensen in Delft, dus toen ik dit programma vond, was de keus snel gemaakt. Dit is een uitgelezen kans om verschillende werkvelden te testen. Nu ik bijna klaar ben, vind ik dat dit programma zeker bekender mag worden in Eindhoven, omdat ik zie hoe relevant het is voor mensen van mijn studie. Ik ben begonnen bij Dutch Analytics, een start up in Artificial Intelligence en daarna ben ik naar Nouryon (voormalig AkzoNobel) gegaan. Mijn traineeship is een jaar, eigenlijk net te kort, maar dat wordt komend jaar voor de nieuwe lichting aangepast naar anderhalf jaar."

Geen golden ticket

Het programma is geen golden ticket voor een baan. Er is concurrentie en je moet gewoon solliciteren voor een plaats als trainee, zoals bij een normale baan. “Mijn jaar was een pilot en toen waren er vijftig mensen tijdens de informatiedag en maar zeven plaatsen beschikbaar. Dan helpt het als je goed bent in je vakgebied, maar motivatie is ook belangrijk. Ik ben niet afgestudeerd met een tien, maar had wel een topsportcarrière (curling, red.) naast mijn studie. Zaken als een bestuursjaar of vrijwiligerswerk zijn daarnaast relevant. En wat de succesvolle kandidaten ook vaak hebben, is een ondernemersinteresse of -achtergrond”, weet Kalocsai.

Zeker nu tijdens corona, blijkt het programma extra waardevol om snel veel nieuwe contacten op te doen en te netwerken. “Natuurlijk waren veel ontwikkelsessies en brainstormsessies online, maar je komt toch om tafel met mensen waar je anders niet snel mee om tafel komt. Zo heb ik ook iemand van de Rabobank ontmoet die me polste over een vacature. Dat gebeurt anders niet zo snel. Maar deelnemen aan het traineeshipprogramma geeft je geen garantie op een baan daarna, iets dat goed is om te weten. In de praktijk zie je wel vaak dat een trainee bij de laatste organisatie blijft werken of daar in ieder geval een voorstel voor krijgt. Maar dat ligt ook aan de middelen die beschikbaar zijn en of het inhoudelijk klikt natuurlijk.”

Ook deelnemen?

In maart 2021 gaat het programma opnieuw van start en nu begint het wervingsproces. In de nieuwe ronde zul je bij drie bedrijven werken, waarvan één start up en twee grote corporates. Bij elk bedrijf werk je zes maanden en je krijgt gewoon een salaris voor je werkzaamheden. De informatiedag is op 1 december, waarbij Kalocsai en haar collega-trainees ook zullen spreken en vragen beantwoorden. Voor LEAD 2021 zijn acht plekken beschikbaar.

Kalocsai: “Ik zou het programma echt aanraden. Je leert zoveel in een korte tijd. Als TU/e studenten enthousiast zijn maar niet precies weten hoe ze het beste kunnen solliciteren naar een plek, mogen ze mij altijd contact met mij opnemen voor tips.” Als je dat graag wilt, kun je de redactie mailen via cursor@tue.nl en wij zullen je dan met haar verbinden. “Een belangrijke tip is in ieder geval ‘wees creatief in hoe je je motivatie kenbaar maakt’. Ik had een poster gemaakt, maar er waren bijvoorbeeld ook mensen die hebben gezongen. Je moet eruit springen.”