“De beste docent van het jaar ben jij!”

Beste docenten, de beste docent van het jaar ben jij! Dat is de boodschap van TU/e’s studentenadviesorgaan (SAO). De studenten hebben besloten dit jaar niet één beste docent voor de bachelorfase en één beste docent voor de masteropleidingen te benoemen, maar iedereen te eren. “Iederéén heeft hard gewerkt om te dealen met corona. Daar hebben we respect voor”, zeggen ze.

illustratie still uit video SAO

Het SAO bestaat uit studenten van alle geledingen van de TU/e. Er is een student per opleiding, -meestal de commissaris onderwijs van de studievereniging-, plus een afgevaardigde van de vereniging voor internationale studenten Cosmos en een verantwoordelijke van de koepel voor studieverenigingen (FSE). Zij bespreken onderwerpen waar de beleidsmakers van de TU/e graag een mening van de studenten over horen. Denk aan het optimaliseren van vakevaluaties of de manier waarop challenge based learning gestalte moet krijgen. Regelmatig is er overleg met ESA-directeur Patrick Groothuis en rector Frank Baaijens.

Plots alles online

In het voorjaar 2020 was er geen sprake meer van standaardbesprekingen, maar had de universiteit te kampen met de coronapandemie. Het SAO werd geraadpleegd over het online krijgen van het onderwijs. Britt van de Laar, onderwijscommissaris bij CHEOPS destijds, voelde zich toen goed gehoord. “Onze feedback werd op prijs gesteld en er werd echt iets mee gedaan. Het ging bijvoorbeeld over de manier van tentamens afnemen.”

Wie is de beste?

Een van de taken van SAO is doorgaans het uitzetten van een verkiezing voor de beste docent van de bachelor- en de masterfase. In 2019 waren dat Johanna Höffken (faculteiten Industrial Engineering & Innovation Sciences en Industrial Design) en Bert Koopmans (Applied Physics). Zij kregen elk een cheque ter waarde van 10.000 euro om te besteden aan hun onderwijsmethoden.

“Het voelt een beetje raar om nu één docent te laten winnen terwijl iedere docent zich ontzettend heeft ingespannen om er het beste van te maken afgelopen collegejaar”, zegt Van de Laar. “Er is door iedereen in Q3 zo ontzettend hard gewerkt om plotseling het onderwijs online te krijgen. Daar hebben wij echt respect voor. We gaan de 20.000 euro besteden aan iets waar alle docenten wat aan hebben. Waar we nu aan denken, houden we nog even geheim. Dan is de verrassing straks groter.” De boodschap zelf - in de vorm van een filmpje - is al uitgezonden tijdens de livestream van MomenTUm.

Kritiek

Landelijk gezien mopperen op dit moment veel studenten over de kwaliteit van onderwijs in coronatijd. Sommigen willen een deel van het collegegeld terug en afgelopen week organiseerde studentenvakbond LSvB een demonstratie. Van de Laar snapt die kritiek wel, maar wil dit los zien van de prijs voor álle docenten. “Het onderwijs gaat nu eenmaal anders vanwege corona. Maar onze prijs gaat over het omschakelen tijdens het uitbreken van de crisis, vorig collegejaar. Niemand zag het aankomen. En dan moet je als docent opeens maar zorgen dat je leerdoelen nog worden gehaald. Dat is de meeste docenten gelukt en dat vinden wij de prijs waard.”