Verwarring over borrelen: communicatie kan beter

De nieuwe coronaregels zorgen voor de nodige verwarring als het gaat om de samenkomstmogelijkheden voor studieverenigingen. Want wat mag er nu wel en niet? Cursor dook erin en vroeg meteen even na waar die verwarring nu precies vandaan komt. Goed nieuws: er mag gewoon weer buiten geborreld worden, mét een biertje.

foto Bart van Overbeeke

Inge Sanders van de TU/e-afdeling Conferences vertelt dat er afgelopen week wat verwarring was ontstaan naar aanleiding van berichten vanuit de gemeente Eindhoven, die elkaar snel opvolgden. Zo was het eerst wel toegestaan buiten te borrelen, toen niet meer en toen weer wel. Dat laatste is nu de status: er mag buiten geborreld worden, mét alcohol en maximaal veertig gasten.

Binnen mogen ook bijeenkomsten plaatsvinden, maar zonder alcohol en met maximaal dertig mensen, mits die voldoende afstand van elkaar kunnen houden. En de faculteit in kwestie moet het toestaan, want dat is ook niet overal het geval. David Reus, voorzitter van Commissie F.O.R.T. (de borrelruimte van Japie), weet dat de faculteit Scheikundige Technologie geen borrels laat plaatsvinden in de F.O.R.T. in Matrix tot januari.

Verrassing

Een kleine rondvraag leert dat ondanks dat het buiten borrelen weer kan, niet alle verenigingen dat doen. Toen Cursor met Reus van de F.O.R.T. belde, bleek hij verrast dat buitenborrels nu weer wel mogen. “Nee, echt?” En met alcohol. “Echt? Nou, dan gaan we ons oude format (buiten borrelen, red.) weer van stal halen. Maar hier hadden we nog geen mail of ander bericht over gehad.”

Studievereniging Thor van Electrical Engineering houdt geen buitenborrels. De keuze om binnen te blijven, ook al is dat zonder alcohol, was volgens Mike Zanderink (kandidaat-commissaris van Thor) niet moeilijk. “Binnen zijn we niet afhankelijk van het weer en hoeven we de boel ook niet telkens op te bouwen met tafels, stoelen en drankjes. Wij houden een dagelijkse borrel en kennen ook nog de luxe van een dakterras.”

Omdat een borrel zonder alcohol misschien wat kaal is, kleedt Thor hem voortaan aan met een sociale activiteit. “De eerste avond hielden we een filmavond met warme chocomel. Verder gaan we zoeken naar bordspellen die op anderhalve meter afstand gespeeld kunnen worden en denken we aan een mocktails-workshop. We vinden het belangrijk studenten een plek te geven voor hun sociale contacten, waar ze zich even niet met hun studie hoeven bezig te houden. We hopen zo ook te voorkomen dat ze zich eenzaam voelen. Geen alcohol is jammer, maar het sociale aspect is nu even belangrijker.”

Communicatie

Over de informatievoorziening vanuit Conferences zegt Zanderink: “Het is voor hen ook lastig, de regels gaan zo vaak op en neer. Dinsdag hoorden we dat er geen alcohol mocht zijn, woensdag zagen we buitenborrels met wél alcohol, donderdag hoorden we weer van niet, vrijdag weer wel. Ik vind het nu ook moeilijk om hardop te zeggen wat wel en niet mag. Wij bellen Conferences zelf als we willen weten hoe iets zit.”

Max Opperman van studievereniging GEWIS (Wiskunde & Informatica) had ook wat uitdagingen met de snel veranderende regels, “maar op dit moment (maandag 5 oktober, red.) lijken ze enigszins verankerd te zijn". Hij licht toe: "Wij mogen op het moment nog in Het Dakterras (de borrelruimte van GEWIS, red.) werken, hier is dus niks aan veranderd. Onze leden kunnen hier ook studeren en commissiewerk verrichten. Wij willen dit graag voortzetten om onze leden toch de kans te geven om, binnen de regels van het RIVM en de TU/e, een beetje sociale interactie te hebben.”