Stella’s houden vooral elkaar scherp tijdens EK

Elf zonnewagens gebouwd door studententeams kwamen tijdens de iLumen European Solar Challenge in actie. Vanaf zaterdagmiddag één uur reden ze vierentwintig uur rondjes op het circuit van het Belgische Zolder. Stella Vie en Stella Era deden mee in de cruiser-klasse en werden daar tweede en eerste - omdat er verder geen tegenstanders waren. De negen andere auto’s reden in de challenger-klasse.

Om precies te zijn 161 rondes van ruim 4 kilometer heeft Stella Vie in een etmaal gereden: dat is 645 kilometers en nog een beetje. De nieuwste wagen van Solar Team Eindhoven, Stella Era, kwam uiteindelijk 272 kilometer verder.

Lang lag Stella Vie op kop bij de iLumen European Solar Challenge. Een hele prestatie volgens Charlot Felderhof, technical acquisition & business innovation manager van Solar Team Eindhoven 2021. “Stella Vie, gebouwd in 2017, had al heel lang niet gereden en het is heel knap dat ze in de afgelopen weken totaal is opgeknapt en rijklaar is gemaakt. Ze reed eigenlijk efficiënter dan Stella Era, die een grotere batterij heeft en bij de laatste Bridgestone World Solar Challenge zo goed presteerde. Maar op een gegeven moment rammelde er iets in de wielkast van Stella Vie en toen moest ze even een stop maken - en daardoor is Stella Era uiteindelijk als eerste geëindigd.”

24 uur

Zeventien studenten uit Team 2021 en eenentwintig studenten uit de twee voorgaande teams hielden de auto’s vierentwintig uur in beweging.  De nachtploeg probeerde overdag wat te slapen op stretchers op de camping bij het circuit en de dagrijders mochten zich ‘s nachts uitstrekken. “Om de één of twee uur, dat lag niet vast, wisselden de inzittenden. We hadden vier mensen in de wagen: de bestuurder, de bijrijder en twee passagiers achterin. Ik zat zelf niet achter het stuur, want ik ben van het nieuwe team dat zijn wagen nog moet bouwen.” Of ze later wel gaat rijden, weet Felderhof niet. “Om het speciale Stella-rijbewijs te halen moet je best sterk zijn. De auto heeft een grote draaicirkel en geen stuurbekrachtiging.”

Coaching vanuit de pitbox

De co-driver houdt tijdens de wedstrijd nauw contact met het strat team in de pitbox en de wedstrijdleiding. “Om te horen wat de beste strategie is, hoe de batterijen ervoor staan, hoe het verbruik is en of er beter wat harder of zachter gereden kan worden”, zegt Felderhof.  “En ook of er bijzonderheden op het circuit gebeuren.”

Dat was zo toen de auto van Aken was omgevallen. “Dat gebeurde in de bocht. Daar schrokken we wel van; we reden er net achter. Dan moet je overleggen of je er veilig omheen kunt rijden.” Met de Duitse wagen is het goed afgelopen, hij werd naar de werkplaats getakeld en kon een uur later de baan weer op.

Afzeggingen

Alle elf zonnewagens in de twee klassementen waren tegelijk op de baan. Voor STE was er geen concurrentie, de vijf andere cruiser-teams hebben afgezegd wegens corona. Wanneer vooraf vaststaat dat je eerste en tweede wordt, is er op zijn minst weinig druk. “Het was best leuk om een onderlinge wedstrijd te houden”, zegt Felderhof. “De vriendschappelijke band maakt dat we elkaar hielpen en beide goed konden presteren.”

Energie over

Solar Team Eindhoven verkiest de cruiser-klasse boven de challenger-klasse omdat ze niet een eenpersoons-racewagen wil ontwikkelen, maar een gezinsauto. “Dat heeft meer maatschappelijke waarde, omdat het aantoont dat je gewoon met zonne-energie de weg op kunt gaan”, zegt Felderhof. Dit weekend toonde STE ook dat je zelfs na een wedstrijd van vierentwintig uur met Stella Era nog genoeg energie over hebt om een ‘lekker bitterballetje’ te frituren.

De challenger- klasse is gewonnen door Agoria Solar Team uit België.