Academic Awards vooral voor medische toepassingen

De Academic Awards, de eretitels die de TU/e jaarlijks uitreikt aan talentvolle studenten en onderzoekers, gaan dit jaar naar Henok Abadi, Siddarth Khalate, Rogier Wildeboer en Iris Huijben. De nieuw in het leven geroepen publieksprijs is voor Sophie Cramer. Opvallend is dat alle winnende onderzoeken medisch toepasbaar zijn.

Sophie Cramer, nu PhD student Qualified Medical Engineer, krijgt de publieksprijs voor haar BreatheBuddy. Ze maakte een ontwerp voor een apparaat om apneu bij prematuren te behandelen. Een kleine aanraking bij de te vroeggeboren baby kan deze stimuleren weer te gaan ademen. Een verpleegkundige kan helaas niet continu naast de couveuse staan om dit steeds te doen, maar de uitvinding van Cramer kan hierbij helpen omdat het apparaat automatisch een zetje kan geven.

Omgaan met geluid

Henok Abadi, nu masterstudent Mechanical Engineering, krijgt de Bachelor Thesis Award voor zijn scriptie over lokaal resonerende akoestische panelen met unieke, ongewone elektromagnetische eigenschappen. Excessief geluid kan onder andere het menselijk gehoor schade toebrengen en verstoringen in het slaapritme veroorzaken. Tegelijkertijd is geluid onvermijdelijk, bijvoorbeeld door bouwprojecten. Hoe ga je hier het beste mee om? Abadi schreef er als bachelorstudent een winnende thesis over.

Prostaatkanker in beeld

Rogier Wildeboer, nu onderzoeker bij Philips en hiervoor promovendus bij Electrical Engineering, krijgt de PhD Thesis Award voor zijn proefschrift over een bijzondere benadering van echografie van prostaatkanker. Ongeveer één op de zes mannen krijgt prostaatkanker. Bij gebrek aan betrouwbare oplossingen gebaseerd op beeld, proberen artsen de diagnose te stellen met hulp van twaalf naaldbiopten die blindelings worden afgenomen. Wildeboers onderzoek bewijst de haalbaarheid van een op echografie gebaseerde strategie voor nauwkeurigere diagnose, waardoor uiteindelijk aanzienlijk minder biopsieën nodig zijn.

Laserchirurgie

Siddarth Khalate, nu Mechatronic Systems Designer bij Eindhoven Medical Robotics, krijgt de PDEng Thesis Award voor zijn eerdere werk als ontwerper in opleiding bij Automotive Systems Design. Hij ontwierp een verbeterde techniek bij laserchirurgie waarmee ogen van premature baby’s met netvliesafwijking worden behandeld. Het is een intensieve behandeling die ook veel van de chirurg vraagt. De nieuwe setup van Khalate kan de moeilijke omstandigheden bij de behandeling verlichten en zo de chirurg ook meer kinderen laten behandelen.

Minder monsters nemen

Iris Huijben, nu PhD student, krijgt de Master Thesis Award voor haar scriptie bij Electrical Engineering. Ze heeft een algoritme voor machine learning ontwikkeld dat bij medische echografie kan worden ingezet zodat er meer informatie uit minder CT-scans kan komen. Een van de voordelen is dat patiënten op die wijze minder worden blootgesteld aan straling.

Blauwe Zaal

In besloten kring mochten de winnaars tijdens MomenTUm hun bloemen en cheque in ontvangst nemen in de Blauwe Zaal. De hele ceremonie werd live gestreamd.