Headset helpt coronaverplegers

Het team van Hongaarse studenten dat in april de EUvsVirus hackathon won met een prototype van een headset waarmee vitale functies van coronapatienten op afstand kunnen worden gemeten, heeft met hulp van EIT Digital een half miljoen euro opgehaald om een werkend device te bouwen. Twee van de studenten volgen in het kader van de EIT Digital Master School een ‘dual degree’ masteropleiding aan de TU/e.

foto Entremo

Peter Lakatos, aanvoerder van het clubje jeugdvrienden uit Budapest dat onder de naam Team Discover in dertig uur het winnende concept uit de 3D-printer wist te toveren, probeert nu vanuit Hongarije zijn master Data Science af te ronden. Begin april keerde hij vanwege corona terug naar zijn geboorteland vanuit Stockholm - waar hij het tweede jaar van zijn ‘dual degree’ volgde, na een eerste jaar in Eindhoven.

Ook de overige teamleden volgen - op één na - een master via het European Institute of Innovation and Technology (EIT). Levente Mitnyik, verantwoordelijk voor de elektronische hardware, studeert nu Embedded Systems aan de TU/e en verdeelt zijn tijd momenteel tussen zijn studie en het project dat nu uitgegroeid is tot een echte startup, onder de naam Entremo.

Besmetting

De gedachte achter de headset van Entremo is dat het verplegers in staat stelt om op afstand een grote groep patiënten in de gaten te houden, vertelt Lakatos vanuit Budapest. “De patiënten plaatsen het device elk uur even op hun hoofd, zodat de ingebouwde sensoren draadloos de temperatuur, hartslag, ademfrequentie en het zuurstofgehalte in het bloed van de patiënt kunnen doorgeven. Verplegers hoeven daardoor niet telkens dichtbij de patiënt te komen.” Dat bespaart niet alleen veel tijd, maar verkleint ook de kans op besmetting.

Hoewel de provisorische hardware in een oogwenk klaar was, bleek het meer werk om de benodigde software te ontwikkelen, vertelt Lakatos. “De sensoren zijn redelijk standaard, maar de draadloze communicatie heeft meer voeten in de aarde. We worden daarbij onder meer geholpen door de startup InnoTractor uit Tilburg.” Overigens krijgt ook de vorm van de headset nog een makeover, vertelt Lakatos, die daarover echter nog niets wil prijsgeven. “Het huidige traject loopt tot december; dan moeten we een werkend prototype hebben dat we kunnen testen in diverse zorgsituaties en ook in verschillende landen.”

Bezig baasje

Lakatos is een bezig baasje: in zijn tijd in Eindhoven won hij al de TU/e Contest met het SpaceSea project en met een ander TU/e-team won hij een hackathon in België met een app die mensen moest verbinden tijdens diverse evenementen. “Dat was in het kader van een vak over ‘entrepreneurship’ en heeft geleid tot de app spotyet. Helaas is door covid-19 de markt voor die app op dit moment volledig weggevaagd.” Dat was overigens voor de Hongaar en zijn vrienden nog geen reden om bij de pakken neer te zitten: “We hebben er nu ook een pure online variant van gemaakt voor slack.”