Marina van Damme-beurs voor telegeneeskunde

Regien Sumo is de TU/e-winnares van de Marina van Damme-beurs 2020. Zij mag de 9.000 euro gebruiken voor haar project om op afstand medische zorg te laten verlenen aan zwangere vrouwen in Centraal-Azië. “Mijn drijfveer is het helpen van vrouwen die geen toegang hebben tot hoogwaardige medische hulp.”

foto Tom Doms

Dr. Regien Sumo, eind 2014 gepromoveerd bij Industrial Engineering & Innovation Sciences, is momenteel in Abu Dhabi waar ze twee carrières combineert. Ze is docent Innovation and Entrepreneurship bij de New York University en manager bij het
internationale managementadviesbureau Arthur D. Little waarbij ze zich focust op innovatie in de gezondheidszorg. “Het mooie aan mijn werk is dat ik mijn PhD-achtergrond kan combineren met wat ik doe in het bedrijfsleven. Ik geef les, doe nog steeds onderzoek en tegelijkertijd mag ik bedrijven en overheidsinstanties adviseren over de meest interessante vraagstukken met betrekking tot innovatie. Daarnaast geven beide banen mij de mogelijkheid om de wereld te verkennen en overal en nergens te wonen en te werken. Ik leer nieuwe culturen kennen en voel me een global citizen.

Wereldburger

De aanvraag voor de Marina van Damme-beurs deed Sumo om haar kennis en netwerk in te zetten voor de door de oorlog geteisterde regio waar ze vandaan komt. Ze was zeven toen ze als Iraakse vluchteling naar Nederland kwam. “Mijn drijfveer is het helpen van vrouwen die geen toegang hebben tot hoogwaardige medische hulp”, laat ze weten vanuit de Verenigde Arabische Emiraten.

Medische app

Sumo is oprichter van MediQonnect, een project in telegeneeskunde - een vorm van medische zorg waarbij door behandelaars een grote afstand wordt overbrugd met gebruik van technologie. Ze wil en gaat een app ontwikkelen die vrouwen in Centraal Azië in contact brengt met westerse artsen voor advies gedurende en na de zwangerschap. Zo wordt de kwaliteit van de medische zorg verbeterd en daalt het sterftecijfer van moeders en kinderen, is haar wens. Het prototype is al ontwikkeld en om die om te zetten in een werkbare app heeft Sumo 12.000 Amerikaanse dollars nodig. “De 9.000 euro komen goed van pas, de rest zal ik zelf financieren. Ik hoop de app binnen een half jaar op de markt te kunnen hebben. Dat hangt nog wel af van medewerking van ngo’s en overheden.”

Dat Sumo de prijs vandaag niet in ontvangst kan nemen, spijt haar zeer. “Het afgelopen half jaar was ik in Nederland, maar ik ben net weer terug in Dubai. Onder normale omstandigheden ben ik om de twee á drie maanden in Nederland.” Vandaag nemen haar zussen de cheque in ontvangst.

De runner up, goed voor een cheque van 2500 euro, is de Italiaanse Federica Sammali. Na haar promotie aan de TU/e in 2019 kreeg ze een postdoc-plaats binnen e/MTIC. Haar doel is om zich als klinisch fysicus in te zetten om de diagnose en behandeling van hartpatiënten te verbeteren.

Het is het 39ste jaar dat Marina van Damme, alumna van TU Delft, een geldbedrag uitreikt aan jonge vrouwelijke ingenieurs om ze te helpen een volgende stap in hun carrière te nemen. Inmiddels heeft ze voor elke van de vier Nederlandse technische universiteiten een beurs en een aanmoedigingsprijs. Vandaag heeft ze de dertiende TU/e-winnares benoemd. Sumo mag nu toetreden tot het Marina van Damme Netwerk.