MomenTUm live in Luna

Een grootse dag is MomenTUm dit jaar niet, dat hebben we aan corona te danken. Maar er is een livestream vol feestelijkheden, georganiseerd door studenten. Op meerdere plekken wordt er vrijdagmiddag gezamenlijk gekeken naar onder andere een luchtige quiz en een studentenband. Met een beetje geluk zien de graduates de felicitaties aan hun eigen naam op een scherm. Cursor liep een rondje over de campus om een schermpje mee te pakken.

In Auditorium en MetaForum zitten her en der mensen geconcentreerd op hun laptop te werken. Met dit regenachtige weer ben ik blij dat ik via de loopbruggen naar Luna kan, want in Hubble en de Coronazaal wil ik studenten ontmoeten die samen MomenTUm vieren.

Random Precision

In Hubble vind ik een groep van vijf vrienden die allemaal tegelijk Technische Bedrijfskunde zijn gaan studeren. Drie ervan hebben hun bachelor dit jaar gehaald. Of dit een feestdag voor ze is? “Nou nee, we hebben de hele middag gestudeerd in Atlas en komen nu een vrijdagmiddagborrel doen. En we moesten eerst uitbrakken van de Industriaborrel in café Spijker gisteravond”, zegt Niek de Jong. Tuurlijk is het leuk dat de livestream aan staat, “maar ik zou die niet aanzetten als ik alleen was geweest”, zegt Jun Hao Wu, die er met zijn rug naartoe zit.

Op dit moment is studentenband Random Precision in beeld. De opname is gemaakt in een collegezaal in Auditorium, zien de mannen en Jeroen Albrechts herkent zelfs de zangeres: “Vi Chu was ooit mijn intromama.” En Wu vult aan: “En ze zat bij mij op de middelbare school in Drunen.” Leuk, maar ter zake. Missen ze het feest zoals MomenTUm vorig jaar was, niet erg? Ze zijn er lauw onder, maar Albrechts weet wel dat zijn moeder het vooral heel jammer vindt. “Ze is heel trots en heeft altijd al mijn diploma-uitreikingen meegemaakt.”

Proost

Door naar de Coronazaal. Daar zitten een kleine twintig studenten van studievereniging Pattern (Data Science) keurig op afstand van elkaar. Het lukt ze net te proosten met een beker bier. Als ik binnenkom zijn ze aan het overleggen waar ze gaan eten met de groep, want die livestream helemaal afkijken, hoeft van hen niet. “Het was wel heel leuk. Ik heb echt gelachen om de quiz”, zegt Isabel van den Heuvel. “Ik hoopte een mooie TU/e-hoodie te winnen, maar helaas. Ooit gaat er voor mij zo’n trui uit de lucht vallen”, zegt ze en ze heeft gelijk, want als ze haar master Data Science in Engineering afmaakt, krijgt ze er een van de universiteit.

Wieger Punter, die Cursor tipte dat Pattern vanmiddag in de Coronazaal zou zijn, vertelt dat er meer dan twintigmaal gejuicht is toen op het scherm namen van henzelf en medestudenten voorbijkwamen. “Sommige namen hadden we niet eens verwacht, dat waren mooie verrassingen.”

Koud

Pattern maakt aanstalten om naar een eetcafé te verkassen, ikzelf loop naar de Markthal van MetaForum. Daar zitten, verspreid over tafels en losse stoelen bijna veertig werktuigbouwkundestudenten bier te drinken van de bar van Simon Stevin. “We zijn hier niet voor MomenTUm, dit is onze wekelijkse borrel”, zegt Rik van de Vijfeijke. Hij is nog druk bezig zijn bachelor te halen. “Omdat Simon Stevin geen borrels meer binnen mag organiseren vanwege corona, is de donderdagborrel verdeeld over drie middagen. De komende maand hebben ze kunnen reserveren in de Markthal en vandaag zijn we superblij met tenminste een dak boven ons hoofd”.

Gemiste kans

Het grote scherm boven de trappen bij de ingang is zwart. Masterstudent Mechanical Engineering Stijn Janssen vindt dat een gemiste kans. “Simon heeft nog geprobeerd de livestream daarop te laten vertonen, maar kreeg te horen dat er alleen maar foto’s en filmpjes van maximaal dertig seconden op mochten. Daarop hebben ze maar het tv-scherm uit het bestuurshok gehaald.” En daarop was niet alles goed te horen. “De quiz leek gehouden door een komisch duo. Zag er lekker luchtig uit, maar ik heb er niets van verstaan, want eerlijk gezegd hebben we er gewoon doorheen gekletst. Ik denk dat we het meer betrokkenheid had gebracht als het op het grote scherm werd vertoond.”  Maar volgens Van de Vijfeijke geeft de livestream ook via een klein scherm toch heus wel sfeer aan de koude borrel.

Dakterras

Janssen heeft ondertussen een blad met warme chocolademelk gehaald, maar ik ga naar de after-afterparty van MomenTUm. Thuis, dat wel. Want een online after-afterparty wordt vanaf 19.00 uur verzorgd door Dé Betere Studenten Avond op Twitch. Vanaf een ‘vette locatie’ vermaakt dj Zowizo alle MomenTUm-gangers met muziek, small talk en spelletjes. Het Dakterras, eigenlijk het balkon op de vierde verdieping van MetaForum, is gekozen vanwege het mooie uitzicht op de skyline van Eindhoven. Ingegeven door de intelligente lock down dit voorjaar, is Dé BSA gestart. Sinds april is er iedere donderdagavond een livestream te volgen die gemaakt wordt in de kelder bij DEMOS. “Het blijft leuk”, zegt Mirko Bolsenbroek, een van de harde kern van dj’s en mc’s. “We zijn niet te stoppen. Ook na vanavond gaan we voorlopig iedere donderdag door.”