Taboes doorbreken tijdens Diversity Week

De TU/e beleeft van 5 tot en met 9 oktober haar eerste Diversity Week. Grotendeels online, vanwege corona. Elke werkdag wordt tussen de middag een thema-interview live gestreamd waarbij kijkers vragen kunnen stellen. Daarnaast wordt een speciale picknickbank in regenboogdesign onthuld en is er een gratis training die je kan helpen assertief te zijn in #metoo situaties.

De themaweek is niet voor niets in deze week gepland: op 11 oktober is het Coming Outdag in Nederland. Een dag om mensen die nog in de kast zitten te helpen daar uit te komen. Maar de Diversity Week draait om meer dan seksuele geaardheid. Zo is er ook aandacht voor racisme, mentale gezondheid en internationalisering.

Student Diversity Officer Lara Hofstra: “We wilden graag alle verenigingen, zoals Compass, TINT, Lighthouse en Cosmos, betrekken bij de Diversity Week (DW) met activiteiten en eten, et cetera, maar door corona kan dat helaas niet. De meeste activiteiten zijn dus online. Offline wordt er een gele picknickbank in regenboogpatroon overgeschilderd. Daarnaast komen er op de campus regenboogvlaggen te hangen met het Diversity Week logo eronder. De bedoeling is dat de DW elk jaar wordt gehouden. We proberen nu vast te brainstormen met de verenigingen over wat zij met dit thema kunnen doen zodat we het volgend jaar hopelijk wél groots fysiek kunnen aanpakken.”

In gesprek met een nonbinary

Elke dag is er tussen de middag iets online te doen: een dagelijks live interview dat aansluit bij de genoemde thema’s en enkele trainingen in het kader van #metoo, waarover later meer. Hofstra: “Ik interview bijvoorbeeld iemand die nonbinary is (voelt zich geen man en geen vrouw, red.), iets dat voor veel mensen nog relatief onbekend is. Hoe wordt die persoon het liefst aangesproken? En hoe beïnvloedt het je seksuele geaardheid als je jezelf geen man maar ook geen vrouw voelt? Vragen die we allemaal hebben, maar vaak niet durven stellen. Ik hoop hiermee de drempel om over deze onderwerpen te praten, te verlagen”.

Twee studenten die geïnterviewd worden tijdens de week zijn Nishad Guha en Tianyi Chen. Guha is afkomstig uit India en is bachelorstudent Computer Science and Engineering. Chen komt uit China en is masterstudent Industrial Design. Beiden spreken al behoorlijk Nederlands en willen in het interview vooral ook vertellen aan studiegenoten waarom dat zo belangrijk is. “Veel internationale studenten voelen geen motivatie om Nederlands te leren, je kunt je hier immers prima redden zonder. Maar het is juist een manier om beter te kunnen verbinden met de mensen en de cultuur, dat hoop ik mee te geven”, zegt Guha.

Nederlands leren

Chen is het met hem eens: “Natuurlijk helpt het bij simpele dingen als boodschappen doen of een afspraak bij de gemeente. Maar juist ook bij het maken van vrienden en het benaderbaar zijn voor Nederlandse studenten. Ik merk dat ze eerder naar me toe komen nu. Dat is sowieso fijn. Verder in de toekomst kan het me misschien ook wel helpen bij het vinden van een baan, het zal in ieder geval geen nadeel zijn dat ik de taal spreek. Ik hoor vaak dat buitenlanders het Nederlands zo moeilijk vinden en veel vragen stellen over waarom het ‘de’ of ‘het’ is. Laat dat gaan en accepteer het gewoon dat het zo is. Dan wordt het makkelijker.”

In 2017 ging de hashtag #metoo viraal en kwam er meer aandacht voor pesten, (seksuele) intimidatie, en ander ongepast gedrag op de werkvloer. Daar speelt de Diversity Week ook op in met de Active Bystander Training van WISE. Die training (online te volgen) moet mensen doen opkomen tegen #metoo-zaken en ze durven te benoemen. “Dat vinden we nog wel eens lastig”, weet Hofstra. “Maar het is wel essentieel om iets aan het probleem te doen.”

Gaybrapad

Eigenlijk zou er ook een gaybrapad komen op de campus, naar aanleiding van de gewonnen Diversity Contest vorig jaar. De plek waar dat pad bedacht was, in de buurt van Atlas, bleek niet geschikt door het type stenen dat daar ligt. “Dat plan is even in de koelkast gezet en er wordt gekeken naar een andere kunstvorm”, weet Hofstra. In de tussentijd wordt wel een van de gele picknickbank geschilderd om aandacht te vragen voor diversiteit en seksuele geaardheid. Deze wordt 9 oktober onthuld om 12.30 uur bij Atlas. “De Diversity Week is dan straks jaarlijks ook een mooi moment om de winnaars van de Diversity Contest te vieren.”

Maandag 5 oktober

• 12.30 - 13.30 uur: Livestream over het TU/e Diversiteits- en inclusiviteitsbeleid

Dinsdag 6 oktober

Woensdag 7 oktober