Diversiteit bevorderen met 'gaybra' en virtual reality

De kans is groot dat er volgend jaar een regenboog-oversteekplaats op de campus komt, ter hoogte van Atlas. Ook komt er een symposium over en voor vrouwelijke ondernemers, wordt er een videoproject gemaakt over studeren met een beperking en kun je je via virtual reality in andermans leven verplaatsen. Deze vier projecten, bedoeld om de diversiteit aan de TU/e te bevorderen of te zorgen voor een hechtere gemeenschap, mogen worden uitgevoerd. De winnaars, die maximaal vijfduizend euro krijgen via het Diversity Fund, zijn dinsdagmiddag bekendgemaakt op de kerstmarkt.

Met de blijdschap op hun gezicht nemen de winnaars dinsdag op de kerstmarkt de bloemen en hun TU/e Diversity Fund Award in ontvangst. ID-student Nathan Pottier mag als eerste naar voren komen namens LGBTQ+ community Compass, voor hun idee om een regenboogvariant van het zebrapad (de Gaybra) bij Atlas te maken. Hij is ‘happily shocked’ vanwege de prijs, vertelt hij later. Compass wil de diversiteit op deze manier letterlijk zichtbaar maken op de campus.

Duygu Keskin en Arjan Markus (beiden universitair docent bij Industrial Engineering & Innovation Sciences) mogen hun idee uitvoeren om een symposium, en wellicht ook videoproject, op te zetten rondom entrepeneurship voor vrouwen. Keskin: “We zien om ons heen dat relatief weinig vrouwelijke studenten voor het ondernemerschap gaan, terwijl de TU/e de mogelijkheden wel biedt.” Met het symposium 'Female student entrepreneurship' willen ze het onderwerp en de mogelijkheden die de TU/e op dit vlak biedt, onder de aandacht brengen.

Blij is ook Wendy Olsder, promovenda bij IE&IS, die een voorstel indiende om via een videoproject onder de aandacht te brengen hoe het is om met een beperking te studeren. “Zelf heb ik reuma en dat zie je niet. En zo zijn er genoeg andere studenten met minder zichtbare beperkingen - denk aan diabetes. Docenten hebben er niet altijd begrip voor dat die studenten bijvoorbeeld geen tentamen kunnen maken, omdat ze naar het ziekenhuis moeten. Via video’s wil ik docenten praktische tips geven en iedereen laten zien hoe het is om met een bepaalde beperking te studeren.”

De vier juryleden waren het er al snel over eens dat ook Amy Pelders, student bij Industrial Design, met haar idee TU/e Towards Together aan de slag zou mogen. De eerstejaars student wil TU/e’ers - letterlijk - in iemand anders schoenen laten staan en via virtual reality een kijkje in andermans leven geven. “Ik wil op verschillende plekken op de campus grote schoenen neerzetten, met VR-brillen. Als je die opzet, zie je een video met het persoonlijk verhaal van een TU/e’er. Het lijkt me een leuke manier om elkaar te leren kennen.”

Chief Diversity Officer Evangelia Demerouti, een van de juryleden, roemt de kwaliteit van de veelal creatieve inzendingen - veertien in totaal - en vertelt dat in veel van de voorstellen technologische componenten zitten.

Corlien van Dam, TU/e-beleidsmedewerker diversiteit, liet eerder ook al weten dat de beoordelaars, leden van het diversiteits-comité, ‘positief verrast’ waren door  de creativiteit van medewerkers en studenten. “De aanvragen waren divers op zowel het gebied van onderwerp als uitvoering. Het varieerde van focus op gender of op culturen tot aan studeren met een beperking. We hebben bij de selectie eerst gekeken naar de individuele projecten en criteria en daarna naar de onderlinge balans en de doelgroepen.”

Deze wedstrijd was een pilot voor 2019. Het comité weet binnenkort er een vervolg komt.