Studenten ontwikkelen prototype om ouderen ‘connected’ te houden

Vier studenten die dit collegejaar de nieuwe USE-leerlijn rond het Internet of Things hebben gevolgd, ontwikkelden de ‘HandyClick’. Met deze tool kunnen ouderen met hun mobiele apparaten makkelijker communiceren. Het winnende prototype viel op bij investeerders en mogelijk gaat het leiden tot een startup.

foto Fiskes / Shutterstock

Het eerste jaar dat deze nieuwe USE-leerlijn werd aangeboden, was ‘aging society’ het thema. Gedurende zeven maanden doorliepen veertig studenten dit Challenge Based-Learning-programma, waarbij het ontwerp en de technische uitwerking de belangrijkste fases zijn.

“In deze coronatijden is het lastig om in contact te blijven met anderen, en als we contact hebben, moet dat online via een mobiel apparaat”, zegt Yip van Ginkel, tweedejaars Computer Engineering en één van de studenten van het winnende team. Het afgelopen jaar is iedereen - jong en oud - gedwongen om online te communiceren, maar als je al wat ouder bent en niet zoveel ophebt met mobiele apparaten gaat dat toch minder makkelijk. Van Ginkel: “Voor deze groep hebben wij een tool bedacht waardoor er minder kliks nodig zijn om bij bijvoorbeeld een app uit te komen, of bij een bepaalde functionaliteit van een app. Hierdoor wordt de besturing van een mobiel apparaat makkelijker gemaakt. Facetimen - om maar iets te noemen - is dan een stap dichterbij en eenzaamheid daarmee een stap verder weg.”

Testen moeizaam

Corona leverde het team echter niet alleen maar inspiratie op, de pandemie zat de teamleden zeker ook dwars. “Buiten dat we elkaar maar weinig in het echt hebben gezien, ging ook het testen moeizaam”, vertelt Van Ginkel. “We wilden graag naar verzorgingstehuizen toe om ouderen een apparaat in handen te kunnen geven. Voor deze fase hebben we toen een oplossing bedacht door onze eigen ouders als testgroep te gaan gebruiken.”

Ondanks dat de teamleden elkaar maar weinig zagen, verliep de samenwerking toch soepel. “We hadden onze eigen taken en dat ging vanuit onze achtergrond vrij automatisch. Als student Computer Engineering deed ik het programmeerwerk, terwijl teamgenoot Christiaan Bloo vanuit zijn achtergrond bij Industrial Design zich bezighield met het ontwerp van de tool.” De gezelligheid van het echt bij elkaar zitten miste de tweedejaarsstudent dan weer wel. Naast Van Ginkel en Bloo maken ook Atjen von Liebenstein en Stijn van de Werken, beiden student bij Electrical Engineering, deel uit van het winnende team.

Dat de studenten ambitieus zijn met hun ‘HandyClick’ blijkt wel als Van Ginkel vertelt over het concurrentieonderzoek dat zij ook al hebben uitgevoerd. “Er is al een aantal bestaande producten die lijken op HandyClick. We willen daarom  niet alles prijsgeven over de software, want het plan is om het product over een jaar op de markt te brengen met behulp van een investeerder.” Het team bouwt de komende tijd dus nog verder om het prototype verder te perfectioneren.

Lees door onder de foto.

Ontzettend trots

Vakcoördinator en universitair hoofddocent bij Electrial Engineering, Oded Raz, zegt ontzettend trots te zijn op de studenten. Raz: “Vorig jaar bij de voorbereiding van deze nieuwe USE-leerlijn mikten we nog op negentig deelnemende studenten, maar dat werden er uiteindelijk veertig. Door de uitbraak van corona was het een rommelig jaar en daarbovenop komt ook nog dat dit het eerste jaar was dat we deze leerlijn aanboden. Dat er nu meteen al een werkbaar product uit is voortgekomen, is dan ook fantastisch.”

Raz vergelijkt het prototype van Van Ginkel en zijn medestudenten met de producten die de andere negen teams hebben opgeleverd. “Het grote verschil met HandyClick en de andere producten is dat dit team vanaf het begin heel gericht bezig is geweest. Sommige groepen kwamen er halverwege pas achter dat het product dat ze aan het ontwikkelen waren, al bestond. Zij moesten dan halsoverkop opnieuw beginnen en hadden daardoor minder tijd.”

Raz zegt ook veel geleerd te hebben van dit eerste jaar. “Het was in die zin ook een test om te kijken of het niet te hoog gegrepen was voor de tweedejaarsstudenten, en of we ze meer richting moeten geven.” Dat laatste gaat volgend jaar ook gebeuren. Raz: “We willen de studenten minder laten zwemmen en als het kan willen we ze meer aan de gang laten gaan met klanten en met klantonderzoek. Het onderdeel ‘marketing’ is ditmaal namelijk weggevallen vanwege corona.” Raz kan al wel meedelen wat komend collegejaar het thema is voor de producten die dan ontwikkeld moeten worden: ‘connected devices for health’.