Terug naar de campus: ‘Het was maar saai thuis’

Sinds afgelopen maandag, 26 april, mag er weer fysiek college worden gegeven. In de praktijk betekent dit voor studenten dat zij één dag in de week les hebben op de campus. Voor sommigen een verademing, maar wennen is het ook, bijvoorbeeld voor docent Vincent Merk.

Alex is masterstudent Industrial Design aan de TU/e en vond het maar saai thuis. Colleges heeft hij niet meer, maar hij vindt het "relaxed" dat hij wel weer gewoon naar de campus mag. “Het zwaarste is dat de plek waar je werkt ook de ruimte is waar je eet en slaapt. Dan kom je in een vicieuze cirkel terecht van slapen, eten, werken op dezelfde plek.” Zijn vriend Max die in januari afstudeerde bij dezelfde master vult aan: “Dat ritme is moeilijk om vol te houden. Ik liep op een gegeven moment stage bij Philips, maar ook daar ben ik maar twee of misschien drie keer geweest. De rest van de tijd zat ik thuis.”

Eerstejaarsstudent wiskunde Pebbel is maar wat blij met de versoepelingen. “Het afgelopen jaar was niet wat ik van studeren had verwacht.” Iemand die zijn brede grijns ook niet kan onderdrukken is docent Interculturele Communicatie Vincent Merk. Hij moest even bedenken hoe lesgeven ook alweer moet zonder dat je achter een beeldscherm zit. "Maar het was echt héél erg leuk.”

Studenten mogen weer één dag per week college volgen op de campus. Cursor peilde de stemming, die unaniem vrolijk bleek.

Back to Campus