TU/e kleurt rood-wit-blauw voor 4 en 5 mei

Oorlogsslachtoffers herdenken en je vrijheid vieren, hoe doe je dat in een lockdown? Liberation040 heeft ervoor gezorgd dat er dit jaar toch activiteiten zijn, zodat de belangrijke data 4 en 5 mei niet ongemerkt voorbij gaan. Zo is er onder andere een lezing over oorlogsheld Jan Zwartendijk en zul je op de campus het TU/e-logo rood-wit-blauw zien kleuren.

foto Liberation040

Sinds enkele jaren is er op 18 september het festival Liberation040, het bevrijdingsfestival van Eindhoven. Op diezelfde dag in 1944 werd Eindhoven bevrijd. De organisatie is in handen van studenten en zij bedenken niet alleen het festival in september, maar verzorgen ook activiteiten op Dodenherdenking (4 mei) en Bevrijdingsdag (5 mei). Dat laatste kan wellicht verwarrend klinken, omdat in de meeste steden de bevrijdingsfestivals op 5 mei zijn, de dag dat heel Nederland bevrijd was in 1945.

Jan Zwartendijk

Ook dit jaar zijn er acties op 4 en 5 mei. De TU/e laat zich daar ook in zien. Het logo op Vertigo draagt die dagen de kleuren van de Nederlandse vlag. Daarnaast is Liberation040 voornemens met een stand bij Metaforum te gaan staan met enkele activiteiten, om daar de mensen die op de campus zijn te kunnen ontvangen. Dit plan ligt nog ter goedkeuring bij de TU/e. Ook is er een gratis lezing in het lustrumthema van de TU/e: helden. Die lezing, over oorlogsheld Jan Zwartendijk, wordt op 4 mei online gehouden in samenwerking met Studium Generale. Eline Bossers, die de promotie verzorgt voor Liberation040, beveelt de lezing van harte aan: “Ik ben zelf ook naar de expositie over Zwartendijk geweest in het Philips-museum en dat was echt heel interessant.”

Naast de activiteiten op het TU/e-terrein, zijn er ook educatieve activiteiten op scholen, een kranstekening op het 18 Septemberplein en worden de torens op Strijp-T gekleurd in rood, wit en blauw en met oranje vlammen versierd. Jongeren kunnen bovendien meedoen aan een DJ-wedstrijd, waarvoor de promo binnenkort start. De winnaar mag draaien op het Eindhovense bevrijdingsfestival op 18 september.

Vooruitblik

Als de studenten achter Liberation040 vast vooruitkijken naar 18 september, zijn ze hoopvol: “Afgelopen jaar is het festival ook doorgegaan, wel in alternatieve vorm en op een andere locatie (Stadhuisplein in plaats van 18 Septemberplein) met een groot terras, artiesten op het  podium, een expositie en de veteranen” zegt Bossers. “Er konden alleen minder mensen binnen door de maatregelen. En dit jaar verwachten we dat dat ook weer kan. Het liefst keren we terug naar onze vaste stek, het 18 Septemberplein. Het terras willen we deze keer sowieso in de middag doen, want dat is goed bevallen en dan als het kan, volgt ‘s avonds het normale festival. Kan dat niet, dan blijft het terrein de hele dag een terras.”