Snel, legaliseer nu je studentenhuis!

Er zijn nog studentenhuizen zonder kamerhuurvergunning te legaliseren voor in 2022 de nieuwste maatregel van de gemeente Eindhoven van kracht wordt. Die maatregel zegt dat een studentenhuis verder dan 30 meter van een ander studentenhuis moet staan. Hoe aan deze regel is te ontsnappen, is nauwelijks bekend bij bewoners en eigenaren. Daarom hielden studentenfractie DAS en de gemeente hierover een socialmediacampagne. Wat heeft die opgeleverd?

De 30-meterregel heeft vanaf het bedenken ervan al de nodige discussie opgeleverd. Joëlle Bink, huidige voorzitter van DAS: “Volgens de 30-meterregel geeft de gemeente geen vergunningen meer af voor een nieuw studentenhuis binnen een straal van 30 meter van een ander studentenhuis. Hiermee denkt zij de leefbaarheid in een straat goed te houden. Maar in een tijd van groot woningtekort is het geen fijne regel.”

De regel is in mei 2020 ingevoerd, maar tegelijk is een overgangsregeling bedacht die verhuurders toestaat om tot 31 december 2021 illegale woningen te legaliseren. Een bewijs dat het pand vóór 15 mei 2020 in gebruik was voor kamerverhuur, is al voldoende -mits er geen overlast door de buurt wordt ervaren. “Veel studenten zijn hiervan niet op de hoogte en DAS, die zich sinds haar oprichting al bezighoudt met studentenhuisvesting, wil hier iets aan doen”, zegt Bink.

Via sociale media heeft DAS  in samenwerking met de gemeente een stappenplan gedeeld, zodat studenten weten wat de regels zijn en waar ze terecht kunnen als ze twijfelen. Ze worden aangemoedigd om met hun huisbaas te overleggen of alles goed geregeld is. Maar gebeurt dat ook?

Liever anoniem

Ondanks de geruststelling van de gemeente dat niemand uit huis wordt gezet als blijkt dat de verhuur illegaal is en illegaal blijft vanwege andere regels, durven weinig studenten zich officieel te melden. Slechts anoniem vertelt een student het volgende: “Wij wonen niet bepaald legaal. De huur wordt elke maand cash betaald en er is geen contract getekend. Dit betekent een paar dingen. De huur is wel ietsje lager dan de huur van andere studenten, maar het brengt veel nadelen met zich mee. Dingen die een normale huisbaas wettelijk zou moeten regelen, gebeuren bij ons vaak niet. Wij hebben nog geluk, want soms als er iets stuk is helpt de huisbaas wel, maar meestal moeten we het zelf opknappen. Daarbij hebben we geen inspraak over de besluiten die de huisbaas maakt, ook als die besluiten ons direct beïnvloeden.”

Spannend

DAS-fractievoorzitster Bink: “Wij merken dat studenten bang zijn hun naam te noemen voordat de vergunning helemaal in orde is gekomen. De gemeente zegt dat die vrees ongegrond is en daarom heeft ze ons gevraagd een campagne te starten. Een meldpunt bij een studentengroepering zou laagdrempeliger zijn dan bij een gemeenteloket. We hebben een handvol meldingen gekregen van huiseigenaren. Ook heel waardevol is dat we hoorden dat door deze campagne een aantal studenten alert is geworden en bij hun huisbaas is gaan navragen hoe het zit met de vergunning.”

Lees verder onder de foto.

Bink weet wel waarom huiseigenaren niet op goed geluk een vergunning aanvragen. “Een aanvraag kost geld, en als er geen vergunning komt, dan is de status van dat huis bekend bij de gemeente en mensen zijn dan dus bang dat ze eruit moeten.”

Het aantal meldingen dat bij de gemeente binnen is gekomen is op dit moment niet bekend. DAS heeft op 9 december weer een afspraak met de gemeente.

DAS is niet teleurgesteld door de lage respons. “Ieder studentenhuis dat erbij komt, is er weer een”, zegt Bink, “en elke student die hierdoor een gesprek aangaat over de legaliteit van zijn huis, is voor ons winst.”

Studentenhuisvesting blijft ook na 31 december op de agenda staan. TU/e-alumna en gemeenteraadslid Eva de Bruijn heeft namens Groen Links op 16 november vragen gesteld over kortetermijnoplossingen voor het verwachte kamertekort aan het begin van komend studiejaar. De Bruijn hoopt daar binnen zes weken antwoord op te hebben gekregen. Subtiel verwees ze in de vragenlijst naar eerdere ideeën uit de brainstorm studentenhuisvesting, zoals wonen boven winkels en de inzet van spaceboxes of buurtgemeenten en buslijnen.