Nieuwkomer ONS pakt een zetel in de U-raad

Groep-één heeft bij de verkiezingen voor de studentleden van de universiteitsraad één van haar zes huidige zetels verloren aan nieuwkomer ONS. DAS Eindhoven behield drie zetels. Fractievoorzitter Rik Lubbers van ONS liet weten stiekem op nog iets meer gerekend te hebben, maar zei tevreden te zijn met het behaalde resultaat. De opkomst voor de verkiezing kwam ditmaal voor het eerst sinds lange tijd uit onder de dertig procent.

foto Centraal Stembureau

In een compleet lege Senaatzaal (zie hoofdfoto) presenteerden de leden van het Stembureau deze middag de uitslag van de verkiezingen voor de personeels- en studentleden van de universiteitsraad en de faculteitsraden. Tevens werden de leden van de Dienstraad gekozen. De studentengroeperingen hadden gekozen voor andere locaties op onder meer de campus om de uitslag af te wachten.

Voor de verkiezing van de negen studentleden van de U-raad, die elk jaar plaatsvindt, was de opkomst dit jaar 29,15 procent. Dat was lager dan gebruikelijk, normaal ligt die boven de dertig procent. Mogelijk is het opkomstcijfer beïnvloed door een bug in het digitale kiessysteem die dinsdag 7 december het stemmen bemoeilijkte en waardoor ook vandaag nog tot 12.00 uur gestemd kon worden. Ook de leden van de personeelsfractie PUR werden dit jaar gekozen, wat eens in de twee jaar gebeurt, en bij die verkiezing lag de opkomst op 33,16 procent.

Nieuwkomer ONS

Bij de studentenverkiezing was de nieuwe groepering ONS van fractievoorzitter Rik Lubbers direct succesvol: de partij bemachtigde een zetel. Lubbers zegt daar gelukkig mee te zijn en laat ook meteen weten wat komend jaar een belangrijk aandachtspunt voor zijn fractie gaat worden. “De Onderwijs- en Examenregeling, ook wel bekend als de OER, moet beter zichtbaar worden binnen de TU/e en moet ook beter leesbaar worden”, vertelt Lubbers.

“In wezen is de OER het contract dat je als student afsluit met de universiteit, dus moet ook voor iedereen duidelijk zijn wat er precies in staat. In de drie jaar dat ik actief was in de faculteitsraad van Mechanical Engineering hebben we al een waslijst aan verbeteringen ingediend, maar daar is nooit iets mee gedaan. Nu we in de U-raad zitten, wil ik daar actief werk van maken en daar ook zelf tijd en energie insteken.” Lubbers zegt dat ONS niet met alle dossiers aan de slag kan gaan, “maar ik verwacht dat we met de andere twee groeperingen kunnen afspreken wie wat aanpakt.”

Zo staat Koen de Nooij, fractievoorzitter van Groep-één, er ook in. “Met vijf zetels zijn we nog steeds de grootste in de U-raad en ik vind dat we dit jaar ook een van onze beste campagnes hebben gevoerd. Dat ONS een zetel zou gaan halen, hadden we eigenlijk al min of meer ingecalculeerd. Met ONS en DAS willen we zeker een nauwe samenwerking aangaan, want er staan de komende periode veel belangrijke kwesties op stapel, waarbij we die samenwerking nodig zullen hebben. Maar dat we nog altijd de grootste zijn, daar zijn we zeer content mee en dat zullen we vanavond zeker vieren.”

Wisselingen PUR

Binnen de personeelsfractie PUR vinden qua bezetting ook wat wijzigingen plaats. Van de huidige negen leden worden er vier opgevolgd door nieuwkomers. Er is de nodige instroom ditmaal van onderzoekers met een buitenlandse achtergrond, zoals de Indiase promovendi Aravind Ravi en Sudhanshu Chouhan en de van origine Spaanse programmamanager Victor Sánchez Martín, die werkt bij het Cyber-Physical Systems Center van Electrical Engineering. Uit diezelfde faculteit is ook onderzoeker en docent Michel van Eerd afkomstig, die als nieuwkomer voor de komende twee jaar zitting neemt in de U-raad.

Alle verkiezingsuitslagen zijn hier terug te vinden.