Nieuwe studentenfractie ONS wil een frisse wind door de U-raad

De komende U-raadsverkiezingen kunnen studenten hun stem uitbrengen op maar liefst drie studentenfracties, zo bleek plots uit de kieslijst die de TU/e 3 november openbaar maakte. Net zoals Groep-één en DAS, wil ook de partij ONS meedingen naar een deel van de negen studentenzetels. “Wij denken dat we een goede toevoeging zijn”, zegt lijsttrekker Rik Lubbers.

foto Rik Lubbers

De naam van de jongste studentengroepering van de TU/e is ONS, “omdat het over ons allemaal gaat”, zegt Rik Lubbers, student bij Mechanical Engineering en nummer 1 op de lijst van ONS. Waarom niet US? Lubbers: “Omdat wij ook de Nederlandse identiteit belangrijk vinden. Het is een verrijking voor de campus dat er internationals aan de TU/e zijn, maar wij moeten niet vergeten ook ónze cultuur met hén te delen.” De mede-oprichter van ONS blijkt iemand te zijn die graag het woord voert. “Ik houd van debatteren en mijn eigen meningen te toetsen aan die van anderen. Soms verandert dat mijn kijk op de zaak.”

Lubbers houdt ook van een U-raad die dichterbij alle studenten staat en daarom sloeg hij met onder anderen bouwkundestudent Viktor van ’t Klooster afgelopen zomer de handen ineen om ONS op te richten. Lubbers kent de U-raad goed omdat hij al drie jaar in de faculteitsraad bij Mechanical Engineering actief is.

Langetermijnvisie

“Het viel ons op dat DAS en Groep-één een beperkte achterban hebben. DAS vertegenwoordigt met name studenten die actief zijn bij de koepel Compositum en de sportverenigingen Don Quishoot en Fellenoord. Groep-één heeft contact met actieve studenten van onze studieverenigingen. Maar er zijn zoveel meer studenten aan de TU/e. Daar willen wij voor opkomen.” En ONS wil er niet alleen zijn voor de studenten van nu, maar ook voor de studenten van volgende cohorten. “Wij vinden dat Groep-één en DAS een langetermijnvisie missen en zich vooral bezighouden met ad hoc problemen”, zegt de ONS-lijsttrekker.

Het programma van ONS - ook Engelstalig- focust zich op drie dingen, te weten: welzijn, transparantie en de lange termijn. “We willen de toekomstige studenten een toegankelijke campus bieden, waar zij kunnen studeren, elkaar kunnen ontmoeten en zichzelf op sociaal vlak kunnen ontwikkelen.” Lubbers wil de gedetailleerde plannen nog niet prijsgeven waarmee ONS dat denkt te bereiken. “Het verkiezingsprogramma is geschreven en aanstaande maandag, als de tentamenperiode voorbij is, gaan we dat bekend maken aan alle belangstellenden.”

Verrassing

De reden dat ONS op 3 november ‘uit de lucht kwam vallen’ is tactisch van aard. “We willen vrij zijn in het campagnevoeren, we hebben nog niet zulke grote teams als DAS en Groep-één en daarom gebruiken we the element of surprise graag. Het is voor ons gunstig dat mensen naar aanleiding van geroezemoes over een nieuwe partij, nieuwsgierig worden.”

De opdracht voor een studentenfractie is volgens Lubbers om het College van Bestuur te controleren en goede input te leveren voor TU/e-beleid. “Daar kunnen we ook samen met de andere partijen aan werken, we hoeven niet tegenover elkaar te staan.” Een eerste gesprek met de voorzitter van DAS, Joëlle Bink, en Koen de Nooij van Groep-één, heeft al plaatsgevonden.

Het mag er in de U-raad wat kritischer aan toegaan, wat de ONS-voorman betreft. “Neem de OER (de onderwijs- en examenregeling -red), dat is een saai stuk, maar o zo belangrijk. Het is in feite het contract dat de student tekent met z’n universiteit. Ik heb gemerkt dat het door een individuele student of ook vanuit de faculteitsraad heel moeilijk is om daar iets in te veranderen. Er wordt wel ieder jaar feedback gevraagd, maar de TU/e doet daar bijzonder weinig mee. De OER is een log en bureaucratisch apparaat. Het is goed dat daar eens een frisse wind doorblaast met nieuwe kritische vragen. Dat gaan wij doen.”

Lijsttrekker Lubbers kent de TU/e goed. Voor het zevende jaar is hij ingeschreven als student en hij is of was actief bij Thêta, Totelos, De Club, Isis en de Wervingsdagen. Net als veel van de acht studenten waarmee hij ONS heeft opgericht, en die net als hij ook gepassioneerd zijn voor U-raadswerk. “Wij hopen op een hoge opkomst bij de verkiezingen en drie zetels is voorlopig genoeg.”