Afwachten wat 2022 gaat brengen

Vorig jaar aan het einde van een hectische periode van negen maanden coronaleed, schreven we dat we met goede moed het nieuwe jaar ingingen. Dat wensten we ook alle medewerkers en onze studenten toe. Terugkijkend op dit jaar is gebleken dat moed en doorzettingsvermogen hard nodig waren om het onderwijs en onderzoek op koers te houden. De impact die de pandemie heeft op onze studenten en jonge onderzoekers, zal nog lang doorwerken. Nu, in deze periode, is saamhorigheid dan ook van essentieel belang.

foto Plutmaverick / Shutterstock

De maatregelen die gepaard gingen met de bestrijding van het coronavirus en het weer opvlammen daarvan in diverse varianten, heeft voor een groot deel de ritmiek op de campus van de universiteit bepaald. Met de komst van vaccins bleek het weer mogelijk om maatregelen te versoepelen en om de campus en de gebouwen weer open te stellen voor studenten en medewerkers. Onderzoekers konden weer zonder al te veel obstakels hun research doen, colleges waren weer fysiek bij te wonen, en studenten konden samen in een ruimte weer ervaren hoe zwaar hun lotgenoten een tentamen vonden. Er kwam weer meer reuring in de cafés, kantines en de verenigingsruimtes, al waren restricties soms nog wel van kracht en bepaalden mondkapjes lange tijd het beeld in de gangen en de openbare ruimtes.

Nu de besmettelijke omikron-variant de kop heeft opgestoken en het afwachten is wat daar de gevolgen van gaan worden, is op het eind van dit jaar toch weer veel on hold gezet of simpelweg afgelast. Wat iedereen vreesde, een sluiting van het hoger onderwijs, was uiteindelijk niet te voorkomen, en onzeker is hoelang dit zich gaat doorzetten in het nieuwe jaar. Het zet veel spanning op de hele organisatie.

Veel medewerkers, ook die van Cursor, vergaderen en werken voornamelijk weer van huis uit. En tijdens interviews zien we dat ook studenten, docenten en wetenschappers ons weer vanuit hun thuissituatie te woord staan. Het lachen om het zien van ondergoed aan een wasrekje of een verstoring door binnenstormende kinderen, is inmiddels wel verstomd. Het online gaan van onze ontmoetingen voelt aan als slechte droom die zich blijft herhalen.

De universiteit spant zich in om snel te anticiperen op nieuwe maatregelen en om goed oog te houden op het welzijn van studenten, vooral degenen die uit het buitenland afkomstig zijn en minder sociale mogelijkheden hebben om op terug te vallen. Maar zelfs zo’n mooi initiatief als de Winter University moet weer een paar veren laten omdat maatregelen verscherpt worden.

We hopen dat iedereen aan het eind van dit jaar toch nog de tijd vindt om samen te zijn met familie en vrienden en daaruit de energie kan putten om begin 2022 weer klaar staan om college te volgen, stof uit te leggen, activiteiten te organiseren, plannen te maken en met elkaar te proberen ook deze dip weer zo goed mogelijk door te komen. Met Cursor willen ook in 2022 in ieder geval ruim verslag blijven doen van al die moedige pogingen.