Heijmans gaat nieuwe woontorens bouwen

Bouwbedrijf Heijmans heeft samen met Woonbedrijf en met het Amsterdamse architectenbureau VenhoevenCS de aanbesteding gewonnen voor de bouw en het beheer van 735 nieuwe studentenwoningen op de TU/e-campus. Heijmans zal met de bouw een omzet van 60 miljoen euro behalen. Opdrachtgever Woonbedrijf, ook de eigenaar van het wooncomplex, steekt er in totaal 80 miljoen euro in. De eerste deeloplevering van de bouw is gepland voor aanvang van collegejaar 2023-2024.

illustratie VenhoevenCS / B1 design

Vicevoorzitter Nicole Ummelen laat weten verheugd te zijn dat de TU/e met dit project in zee gaat met Woonbedrijf en Heijmans. Ummelen: “Ze hebben het welzijn van de toekomstige bewoners als basis geformuleerd. Dat vertaalt zich in een betaalbaar aanbod van wooneenheden van goede kwaliteit en in een duidelijk aanbod aan faciliteiten die goed aansluiten bij de doelgroep. Hun plan, met aandacht voor community building en initiatief van de bewoners, past uitstekend bij onze ambities voor de verdere ontwikkeling van de universiteitscampus.”

Heijmans zal de komende jaren twee woontorens met 653 studentenwoningen bouwen met daartussen laagbouw met nog eens 82 studentenwoningen. Het complex komt op de plek waar het Paviljoen stond, het voormalige onderkomen van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences. De laagbouw zal bestaan uit twee verdiepingen, elk met een eigen keuken, sanitair en dakterras. Het ontwerp daarvan is gebaseerd op het Olympisch dorp van de Spelen in München in 1972. Het laagbouwdeel moet het ‘sociale hart’ worden van het wooncomplex met onder meer een kringloopwinkel, een creatieve ruimte en andere ruimtes die in overleg met studenten ingevuld zullen worden.

Aurora

De verhuur en het beheer van de woningen is voor een periode van vijftig jaar ondergebracht bij Vestide, onderdeel van Woonbedrijf. Vestide doet al het beheer van Aurora, de al bestaande woontoren met ruim driehonderd wooneenheden die in september 2016 werd opgeleverd.

Met de bouw van extra wooneenheden voor studenten op de campus komt de universiteit ook tegemoet aan de dringende oproep vanuit de Eindhovense gemeenteraad aan de universiteit om verantwoordelijkheid te nemen voor de huisvesting van studenten. Dit project moet bijdragen aan het verlagen van de druk op Eindhovense verhuurmarkt.

De komende maanden werken de betrokken partijen de projectplannen verder uit. Dat gebeurt met inbreng van de studenten van de TU/e, aldus de persverklaring.