Luna-verhuurder Camelot zegt communicatie te willen verbeteren

April vorig jaar schreef Cursor al over de problemen in woontoren Luna. Die wordt verhuurd en beheerd door Camelot, een van origine leegstandsbeheerder waar veel klachten over zijn. Dat is niet onopgemerkt gebleven: ook andere nieuwssites schreven erover en in de Eindhovense gemeenteraad werden er vragen over gesteld. Onlangs gaf ook de branchevereniging van leegstandsbeheerders VLBN, Camelot een tik op de vingers. Bij monde van directeur Bob de Vilder zegt Camelot het leven te willen beteren.

De Vereniging voor Leegstandsbeheerders Nederland (VLBN) wil opheldering van Camelot over de vele klachten over het bedrijf. Op de campus van de TU/e verhuurt en beheert het bedrijf sinds september 2016 wooneenheden in woontoren Luna, waar voor die tijd de faculteit Electrical Engineering in gehuisvest was. De klachten van huurders gingen onder meer over te hoge of onherleidbare kosten, slecht onderhoud en dubieuze redenen om de borg niet terug te betalen.

Het lidmaatschap dat Camelot heeft bij VLBN is voorlopig opgeschort, tot er opheldering komt. De branchevereniging wil naast uitleg ook een actieplan om de werkwijze van Camelot te verbeteren. Voorzitter van de VLBN Ton Ruhe gaat daarover in gesprek met de directie van Camelot. De opschorting van het lidmaatschap heeft geen negatieve gevolgen voor de bewoners, benadrukt Ruhe. “Het is eerder positief, omdat wij verwachten dat de positie van de bewoners verbetert als er een goed herstelplan is gemaakt.”

Servicekosten

Bob de Vilder, directeur en medeoprichter van Camelot Nederland, wil de communicatie over de werkwijze van Camelot graag verbeteren, zo licht hij toe in een telefonisch interview. “Het kernprobleem zit hem in de servicekosten. Daar zijn de meeste vragen over en we merken dat vooral buitenlandse studenten de afrekening daarvan vaak niet begrijpen. Dat moeten we vooraf beter uitleggen en vertellen dat zoiets in je voor- of nadeel kan werken: als je te weinig betaald hebt vergeleken met je verbruik, betaal je bij. Heb je te veel betaald, dan krijg je terug. Buitenlandse studenten zijn gewend aan een all-in prijs. De kosten voor de eindschoonmaak van honderd euro vinden veel studenten te duur.”

Daar heeft Camelot nu een tegemoetkoming voor bedacht. De Vilder: “Je moet de studio sowieso bezemschoon opleveren. Daarna moet die goed gereinigd worden voor de volgende bewoner. Als mensen echt willen, mogen ze dat zelf doen en kunnen ze zodoende honderd euro besparen. Maar wij bieden die schoonmaakservice nog steeds aan en die grondige schoonmaak is echt nodig”, benadrukt de Camelot-directeur. "Want ik kan je kamers laten zien zoals ze vooral door buitenlandse studenten worden achtergelaten, echt ranzig.”

Lees verder onder de foto.

Weinig klachten ontvangen

De Vilder zegt verbaasd te zijn over het geringe aantal klachten dat hij tot nu toe heeft binnengekregen: acht stuks. “Ik hoor over allerlei klachten, maar krijg er maar weinig bij ons binnen. Er zijn verhalen over Camelot-medewerkers die ongevraagd kamers binnenkomen, nou dat hoor ik graag met naam en toenaam, want dat mag absoluut niet. We hebben ondertussen wat personeelswissels gehad en ik ben teruggekomen naar Nederland om de klachten aan te pakken, want die hebben me wel geraakt als medeoprichter”, zegt De Vilder.

Hij zegt transparantie en heldere communicatie te willen bieden. "Neem bijvoorbeeld de klachten over de tuinkosten. Daar is destijds (refererend aan het onderzoek eerder gedaan door Cursor, red.) niet goed over gecommuniceerd. Huurders betalen die tuinkosten omdat de TU/e ons een bedrag berekent voor het gebruik van de campus en dat berekenen wij door aan de huurders. Ik sta in ieder geval open voor een gesprek met de huurders om hun vragen te beantwoorden en onduidelijkheden weg te nemen”, verzekert de directeur van Camelot.

Online meeting

Op donderdagavond 14 januari komt er een online meeting voor huurders met klachten over Camelot, met het doel deze op te lossen. Directeur De Vilder schuift digitaal aan. Wie erbij wil zijn, kan contact opnemen met Miriam Frosi, gemeenteraadslid voor het CDA, die eerder raadsvragen stelde over dit onderwerp. Frosi kan je dan uitnodigen voor de online meeting.

De Vilder benadrukt dat het voor hem erg belangrijk is dat de klachten boven tafel komen, als die nog niet bij Camelot bekend zijn. De Vilder: “Als mensen bang zijn zich te melden door ervaringen uit het verleden, mogen ze zich ook met hun klachten melden bij Cursor.