Problemen in Luna: wie heeft hier de regie?

Lees meer

Problemen in Luna: wie heeft hier de regie?

In de Facebookgroep van het gebouw Luna regent het klachten over wonen in het gebouw: over de geluidsisolatie die ondermaats is, of de ventilatie die niet goed functioneert. Daarnaast zijn er meldingen over ongeoorloofd betreden van woningen en is er onduidelijkheid over de borg. Verhuurder Camelot moet het hier vaak bij ontgelden, want bewoners én gebruikers voelen zich niet gehoord. De TU/e is eigenaar van de grond waar Luna op staat en Camelot eigenaar van het gebouw. Voor de TU/e zijn de bewoners van de studio’s daarmee geen contactpersonen. Dat is niet voor iedereen duidelijk.

door
illustratie Marc Weikamp

Borg die niet of slechts deels wordt terugbetaald om onduidelijke redenen, huisvredebreuk, onverklaarbaar hoge kosten voor reparaties, slechte bereikbaarheid van de verhuurder. Het zijn slechts enkele klachten van bewoners van Luna, één van de twee woontorens op de TU/e-campus. In het pand, dat in september 2016 in gebruik werd genomen, wonen op vloer twee tot en met dertien vooral studenten. Cursor sprak de afgelopen maanden met een groot aantal huurders en oud-huurders en ging ook op bezoek bij het Eindhovense hoofdkantoor van Camelot. 

“Camelot kwam meerdere keren zonder mijn toestemming mijn kamer binnen. Bijvoorbeeld om mijn afzuigkap te vervangen”, vertelt Yaoge Liu, oud-promovendus bij Technische Natuurkunde en sinds mei  2019 werkzaam bij ASML. “Ze hadden me niet vooraf benaderd en ik merkte pas dat ze in mijn kamer waren geweest toen ik thuiskwam. Toen besloot ik een briefje op mijn deur te hangen: ‘Ga niet zonder toestemming naar binnen’.” Real estate manager van Camelot Joost van Kasteren zegt hierop: “Wij zullen nooit zomaar een huis binnengaan zonder toestemming. Wij spreken eerst af met de huurder wanneer we komen.”

Wat is Camelot?

Camelot is een vastgoedbeheerder die ooit begonnen is met antikraakbeheer. Tegenwoordig is studentenhuisvesting, zoals bij Luna op de TU/e-campus, ook onderdeel van hun activiteiten. In het gesprek met Joost van Kasteren van Camelot geeft hij aan dat het bedrijf als belangrijkste doel heeft het realiseren van betaalbare huisvesting. “Daarvoor investeert Camelot in transformatie van bestaand vastgoed en nieuwbouwprojecten. Dagelijks werken we met zeer gedreven collega’s aan het optimaal beheren van onze campussen om het onze bewoners zo goed mogelijk naar hun zin te maken. We horen dan ook graag waar het nog niet goed gaat zodat we verbeteringen kunnen doorvoeren in ons beheer.” Het bedrijf geeft aan de gehoorde klachten verder te gaan onderzoeken om zo tot verbetering te komen.

Complexe beheersituatie

De beheersituatie van gebouw Luna is complex. De TU/e is eigenaar van de grond waarop Luna staat, maar Camelot is eigenaar van het gebouw. Daarnaast huurt de TU/e de onderste verdiepingen weer van Camelot en gebruikt deze gedeeltelijk zelf, en onderverhuurt ook weer ruimtes aan de Spar, aan communitycafé Hubble, aan kinderdagopvang Korein, et cetera. Dit maakt dat er geen standaard afbakening is van rechten en plichten. Zo zijn voor de TU/e de bewoners van de bovengelegen studio’s geen contactpersonen.

De TU/e en Camelot hebben afgesproken dat maximaal vijfentwintig procent van het bruto vloeroppervlak van de woontoren (verdieping twee tot en met dertien) gebruikt mag worden om andere personen dan TU/e-studenten of -medewerkers te huisvesten. Dit heeft er mee te maken dat er ten tijde van het zoeken van een marktpartij voor het beheer van Luna geen partij was die het gebouw met uitsluitend studentenwoningen wilde exploiteren.

Huurders veroorzaken problemen onderling

De problemen in Luna gaan soms verder dan alleen klachten van bewoners richting Camelot. Zo veroorzaakte een groep huurders vorig jaar problemen voor een andere huurder. Oktober vorig jaar was er overlast van sigarettenpeuken en andere troep die vanuit de ramen van Luna terecht kwamen op de speelplaats van kinderdagopvang Korein. Cursor maakte er in een artikel melding van. Oud-promovendus Liu: “Ik hoorde hiervan en ik weet dat mensen illegaal roken in hun kamer. Sommigen hebben zelfs de rookmelders handmatig uitgezet, omdat dat niet al te moeilijk was.”

"Dit is niet acceptabel”, zegt Van Kasteren namens Camelot. “Als wij dat toch constateren, krijgt de overtreder een boete. Er hangen genoeg bordjes waarop staat dat het niet mag. Hier is ook communicatie over met de huurders."

Dorine Peters, directeur van Dienst Huisvesting van de TU/e, noemde dit gedrag vorig jaar, evenals Van Kasteren, "volstrekt onacceptabel". Zowel Camelot als de TU/e namen het heel serieus op, vertelde ze, en volgens haar wees Camelot de bewoners op alle mogelijke manieren op de gevaren en de risico’s van hun asociale gedrag. "Dit doen zij door het rondsturen van e-mails, aanplakken van posters in gemeenschappelijke ruimten en individuele kamers, aanspreken van passanten in de lobby en het houden van extra toezicht in de omgeving."

Inmiddels heeft de speelplaats een permanente overkapping gekregen.

De ventilatie in onze ruimtes is ver onder de maat

Kai Witte
Secretaris van cultuurkoepel Scala

Niet alleen bewoners en Korein, maar ook Hubble en Scala zijn partijen die tegen problemen aanlopen in Luna, al huren zij niet direct van Camelot maar via een onderhuurconstructie van de TU/e. De Eindhovense cultuurkoepel Scala, waarbij in totaal negen studentencultuurverenigingen zijn aangesloten, huurt ook ruimtes in Luna.

Ventilatieproblemen

“We huren ruimtes op vloer 1, 0, -1 en -2 voor onze verenigingen zoals Footloose, Quadrivium en Doppio", vertelt Kai Witte, secretaris van Scala. "Sinds het begin zijn er al problemen met de ventilatie; die is ver onder de maat. De gehuurde ruimtes worden dagelijks intensief gebruikt door grote groepen mensen (in totaal zijn er zo’n twaalfhonderd studenten lid van de cultuurverenigingen, red.). Samen met Dienst Huisvesting van de TU/e zijn er professionele metingen gedaan, die de tekortkoming van de ventilatie bevestigen.”

“Wij zijn in oktober 2017 in Luna gekomen, nadat de Bunker werd dichtgegooid", zegt Yi He Zhu, masterstudente Biomedische Technologie en oud-Scala-bestuurslid Externe Relaties. "We kwamen erachter dat meerdere zalen op hetzelfde ventilatiesysteem zijn aangesloten: als we met dansen twee zalen gebruikten, hoorden we dat de blazers van de muziekvereniging in een andere zaal het ook benauwd kregen. Tijdens de introworkshops hoorden we dit ook veel. De brandweer heeft toen een noodventilator neergezet om een beetje verkoeling en circulerende lucht te krijgen."

“In de Corona-zaal en in Orbit krijgen leden hoofdpijn tijdens en na de trainingen”, zegt oud-voorzitter van dansvereniging Footloose Jim Beckers. “Deze zalen, maar ook de activiteitenruimtes van Kinjin en de Knights zijn regelmatig warm en benauwd door ondermaatse ventilatie”, voegt Zhu toe. “Voor Quadrivium, de klassieke muziekvereniging, moet het klimaat zo stabiel mogelijk zijn. Het temperatuurverschil is slecht voor de instrumenten”, legt ze uit.

Toegang

In De Bunker kon je alleen met een pasje binnen, vertelt Zhu. "Hier in Luna is dat ook de bedoeling, maar je kunt zonder pasje via een achterdeur van café Hubble ruimtes van de cultuurverenigingen in." Cursor liep samen met Zhu het rondje en inderdaad, ook de redacteur kon zonder pasje of autorisatie in alle trainingsruimtes en algemene ruimtes komen via de deuren van Hubble. “Er zijn enkele keren overlast en beschadigingen geweest in de algemene ruimtes”, zegt Zhu. “En we hebben wel eens sigarettenpeuken en bierflesjes gevonden in Corona, de conferentie-/voorstellingsruimte in Luna”, vult Beckers aan.

We betalen kosten voor tuinieren. Voor welke tuin?

Hugo Chaves
Oud-bewoner Luna

Terug naar de bewoners van Luna. Hugo Chaves, werkzaam bij ASML, heeft twee jaar in Luna gewoond en had nogal wat problemen. “Toen ik hier in de buurt een baan kreeg, was ik op zoek naar een woning. Ik wilde in een groot gebouw wonen met veel jonge mensen, omdat ik dacht dat het gemakkelijker zou zijn om op die manier nieuwe vrienden te maken. Luna vond ik online: op YouTube staan video's van de studio's. Ik nam contact op met Camelot voor een bezichtiging. Ze vertelden me dat ze geen bezichtigingen deden en dat ik het contract kon ondertekenen of dat ze anders genoeg andere geïnteresseerden zouden hebben. Dat was vreemd. Als ik geïnteresseerd ben in jouw eigendom, waarom laat je het me dan niet zien?”, vraagt Chaves zich af. Van Kasteren van Camelot ontkent dit en zegt dat “geïnteresseerden wel degelijk een bezichtiging kunnen krijgen.”

MyCastle

Chaves had echter een plek nodig en besloot het contract te tekenen. Chaves: “In het contract staan nogal wat vreemde kosten, zoals voor ‘MyCastle’; een website waarvoor je verplicht 202,50 euro moet betalen. Het enige dat je daar kunt doen, is je was-tegoed opladen. De website lijkt zo weggelopen uit de jaren negentig”, zegt hij.

Begin 2019 stapte steunpunt !WOON samen met enkele huurders van een Amsterdams studenten- en jongerencomplex van Camelot naar de rechter met vragen over de kosten voor MyCastle en buitensporige schoonmaakkosten. In april 2019 heeft Camelot die rechtszaak verloren en het bedrijf moest de huurders de kosten terugbetalen. Dat geld is niet automatisch aan alle huurders teruggegeven. Wie als Luna-huurder deze kosten ook betaald heeft, kan met een voorbeeldbrief die dit precedent aanhaalt, proberen de kosten terug te krijgen. 

En dan zijn er voor Luna nog andere contractkosten en kosten voor het tuinieren. "Voor welke tuin dan?", vraagt Chaves zich af. Van Kasteren in een reactie hierop: “Dit hebben we inmiddels aan alle huurders juist gecommuniceerd. Er is geen tuin, maar wel een dakterras.”

Extra kosten terugvorderen

Veel verhuurders en verhuurbedrijven proberen aan de krappe woningmarkt te verdienen door extra kosten in rekening te brengen met creatieve namen zoals sleutelgeld, contractkosten, huurkosten, of buitenproportionele administratiekosten. Dit is illegaal. Administratief werk, zoals het afsluiten van een contract, kan worden beschouwd als standaard verhuurwerk waarvoor een verhuurder of bureau geen extra kosten in rekening mag brengen.

Alleen wanneer de verhuurder kosten heeft die overwegend in het belang van de huurder zijn, zoals voor het aanmaken van een naamplaatje of het aanvragen van een huisvestingsvergunning, kan hij de kosten daarvoor aan de huurder doorberekenen. Onterechte contractkosten kunnen worden teruggevorderd tot vijf jaar nadat ze zijn gefactureerd. Het gaat vaak om een paar honderd euro. Belangengroep ‘Woonbond’ heeft een gratis voorbeeldbrief die je kunt gebruiken om ongerechtvaardigde kosten terug te vorderen.


 

Geluidsoverlast: van seks tot skype

Wat betreft het ontmoeten van nieuwe mensen en het maken van vrienden was wonen in Luna een enorme teleurstelling voor oud-bewoner Chaves."Hoewel er mogelijkheden zijn om elkaar te ontmoeten, zo is er een tafelvoetbalspel aanwezig voor gemeenschappelijk gebruik, heb ik mijn buren daar nooit echt gezien. Er waren enkele buren met wie ik soms even babbelde, maar over het algemeen heerste er een erg kille sfeer in Luna.”

Honglei Li, masterstudente bij Scheikundige Technologie, kwam in september 2017 in Luna wonen. Zij ervoer al snel veel geluidsoverlast, die haar uit haar slaap hield. De bron van de overlast vond Li enkele dagen later: de buurman twee deuren verderop. “Kun je je voorstellen hoe slecht de isolatie dan is?”

Chaves herkent haar problemen: “De geluidsisolatie van de kamers was behoorlijk slecht. Ik hoorde mijn buurvrouw seks hebben, haar kizomba-muziek spelen en ik kon haar skype-gesprekken letterlijk volgen. En zij had ook problemen met mij, bijvoorbeeld wanneer ik mijn muziek draaide. Dat is best raar voor een compleet gerenoveerd gebouw. Na klachten kregen sommige studio's een behandeling voor betere geluidsisolatie.” Over die behandeling is Li niet bepaald te spreken: “Ik heb bij Camelot geklaagd en het enige dat geregeld werd, was wat kit tussen de openingen in de muur en plafond in mijn kamer, wat niet hielp.”

Ik kon niet verhuizen, zat vast aan een jaarcontract

Honglei Li
Masterstudent Chemical Engineering

Li: “Het masterprogramma was intensief en de studiedruk enorm; ik had goede nachtrust nodig om me te kunnen concentreren overdag. Toen heb ik contact gezocht met Camelot omdat ik wilde verhuizen. Er werd mij verteld dat dat niet kon, omdat ik vastzat aan een jaarcontract. Dit vond ik vreemd: ik dacht dat hiervoor gewoon een opzegtermijn gold van een maand. Als ik toch zou verhuizen, moest ik de overige maanden van mijn huurcontract gewoon betalen. Zoveel geld had ik niet, dus ik had geen andere keus dan er te blijven wonen.”

“Ik probeerde met de buurman te praten, maar dat hielp niet veel. Sommige mensen lijken gewoon 24 uur per dag ‘aan te staan’. Ik zocht ook hulp bij het TU/e International Office, maar daar werd me verteld dat Camelot een onafhankelijke partij is, en dat ze niets voor me konden doen.”

Ik heb het gevoel dat Camelot internationale studenten misbruikt

Yaoge Liu
Oud-promovendus Technische Natuurkunde

Oud-promovendus Yaoge Liu, die van juli 2017 tot september 2019 in Luna woonde, had tijdens die periode een vervelende ervaring met het oplossen van een schadegeval. Liu: “Toen ik een keer thuiskwam, merkte ik dat in mijn badkamer het glas van mijn douchedeur was gebroken. Ik weet dat ik dat niet had gedaan, dus ik dacht meteen dat iemand in mijn kamer was geweest. Hoe had dit anders kunnen gebeuren? Ik vroeg Camelot om de beelden van de beveiligingscamera’s. Ze vertelden me dat ze me die niet mochten geven, tenzij ik aangifte zou doen bij de politie. Maar ik had geen braakschade aan mijn slot of aan mijn deur als bewijs daarvoor. Ik ging googlen naar wat de kans kon zijn dat een dergelijke glasplaat vanzelf zou breken. Het bleek zeer onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Ik had geen bewijs dat Camelot het gedaan had, noch kon ik bewijzen dat iemand anders ingebroken had, dus besloot ik maar ‘dit is pech, het is vanzelf gebroken'. Dus gewoon ervoor betalen en het voorval snel vergeten.”

Liu vervolgt: “Ik nam contact op met Camelot en zei ik dat ik zou betalen om de douchedeur te laten repareren. Kort daarna ging ik op vakantie. Tijdens mijn vakantie nam Camelot contact met me op om mijn kamer binnen te gaan, gezien het briefje op mijn deur, om de douchedeur te repareren. Ik gaf ze toestemming en toen hebben ze de reparatie uitgevoerd. Hiervoor hebben ze me 910,80 euro in rekening gebracht. Voor een douchedeur! Ik belde ze om een bewijs van de gemaakte kosten te krijgen: ik wilde een bonnetje zien. Dat heb ik nooit gekregen. Later belden ze me terug en zeiden dat het glas van hoge kwaliteit was. Ik vroeg om bewijs van de hoge prijs maar niets, alleen een factuur die ik moest betalen.”

Een kort online onderzoek toont aan dat een vergelijkbare douchedeur niet meer dan 250 euro hoeft te kosten. Op de factuur die Liu van Camelot ontving en die hij aan Cursor liet zien, wordt geen btw gerekend, wat verplicht is in dit geval. Dat erkent Van Kasteren van Camelot, die we de factuur ook tonen, en hij kan geen verklaring geven waarom op deze factuur geen btw vermeld staat. Ook ontbreekt op de factuur een uitsplitsing in de kosten voor materiaal en arbeidsloon.

Ze brachten me 910,80 euro in rekening. Voor een douchedeur!

Yaoge Liu
Oud-promovendus Technische Natuurkunde
Borg terugkrijgen

Het terugkrijgen van je borg blijkt een stuk minder eenvoudig dan deze betalen, zo ondervonden verschillende huurders. Zo ook Liu. “Na de eerdere incidenten besloot ik te vertrekken. Ik informeerde Camelot hierover en de twee eindinspecties werden gepland. Voor het zover was, heb ik grondig schoongemaakt omdat ik al verhalen had gehoord over borg die werd ingehouden voor een ‘vuile douche’. Ik kocht zelfs de sterkste chemische reiniger bij de bouwmarkt om dat te voorkomen."

Bij Liu werd de eerste inspectie gedaan door een jonge man, die een kras op een stoel rapporteerde. Liu: "Ik gaf toe: ‘Ja, dat is mijn fout, kan ik de stoel kopen?’. Dat deed ik vervolgens. Toen zag hij een kleine barst in de gootsteen. Ik controleerde de prijs en vertelde hem dat ik het wilde repareren, omdat ik Camelot niet meer vertrouwde. Ik werd later gebeld dat ik het niet zelf mocht (laten) oplossen, want Camelot is de enige partij die dat mocht doen en het zou me driehonderd euro gaan kosten. Opnieuw klaagde ik; dit zou niet zoveel moeten kosten." 

Toen kwam de laatste inspectie, door een andere beheerder, en die liet Liu weten dat een deur in de keuken niet plat was, en dat hij die schade veroorzaakt zou hebben. "Ze zouden de deur vervangen en de kosten van mijn borg aftrekken", vertelt Liu. "Toen dacht ik ‘kom op, het gaat hier om twee millimeter hoogteverschil op een gebied van twee vierkante centimeter dat ik niet eens veroorzaakt heb!’. Wat moet je dan doen? Foto's nemen van elk item voordat je ergens gaat wonen, zodat je later kunt bewijzen dat je niets aan die deur hebt gedaan en die vanaf het begin af aan al ‘ongelijk’ was? Ik heb het gevoel dat ze op zoek zijn naar manieren om je meer te laten betalen en de borg niet terug te hoeven geven.”

”In totaal heb ik duizend euro borg betaald en heb ik ondertussen (eind november vorig jaar, red.) 850 euro terug ontvangen. Dus komt het totale verlies - inclusief de douchedeur - uit op 1.050 euro. Maar daarnaast heb ik ook weer een nieuwe rekening van 653 euro ontvangen met kosten voor het vervangen van een wastafel, keukendeurtje, bureaustoel en matrascover. Dit verhaal krijgt dus weer een staartje. Na alle ervaringen met dit bedrijf, worden je verwachtingen laag. Ik heb het gevoel dat ze internationale studenten misbruiken. Ik ben onlangs verhuisd naar een leuke plek van Holland2Stay en ik ben erg blij met mijn nieuwe verhuurder tot nu toe: ze geven om je wensen en nemen hun telefoon op. Dat lijkt misschien simpel en vanzelfsprekend, maar ik stel het op prijs na het huren bij Camelot”, zegt Liu.

Matrasbeschermer

Ook bij Hugo Chaves liep de eindinspectie niet soepel. “Tegen het einde van mijn verblijf waren er twee inspecties gepland: de voorinspectie en de eindinspectie, met circa twee weken ertussen. Ik was tevreden met hoe ik het had achtergelaten; geen vuile muren, geen gele handdoeken, niets vreemds. Een voormalig gebouwbeheerder van Camelot voerde de eerste inspectie uit. Hij complimenteerde me door te zeggen dat huizen niet vaak op deze manier worden opgeleverd. Hij maakte een aantekening over een klein deukje in de keuken. Het was de enige opmerking die hij opschreef en niet eens als een schade, maar als een opmerking. Wat inhield dat ik er niet voor zou hoeven betalen.”

Op 1 april kwam een complexbeheerder van Camelot voor de laatste inspectie. Chaves: "Alles was in orde. Op 4 april kreeg ik een e-mail, waarin stond dat mijn matrasbeschermer erg vuil was en Camelot geprobeerd had die te reinigen, maar dat dat niet was gelukt. Dat is toch interessant: een zwaar vervuilde matrasbeschermer die we allebei niet hebben gezien. Ik gebruik sowieso een eigen waterdichte plastic beschermingshoes tussen mijn matras en de lakens, wat heel gebruikelijk is waar ik vandaan kom. Dat ding zelf was niet eens vies, dus hoe kan het laken eronder dan vies zijn? Maar goed, ik had het bed afgehaald en niet zorgvuldig gecontroleerd, en hij ook niet. ‘Het is wat het is’, dacht ik toen.”

Bedreiging

Chaves vroeg wat de kosten voor een nieuwe matrashoes zouden zijn. “Die zou me 283,58 euro kosten en nog eens 47,37 euro om die om het matras te doen. Ik weet dat er matrassen bestaan die goedkoper zijn dan dat. En bijna vijftig euro rekenen om een rits te openen, de hoes te verwijderen en terug te plaatsen? Dus vroeg ik om een bewijs van het bedrag dat ze voor de hoes hadden betaald en stelde voor om het zelf te vervangen. Aangezien geen van ons beiden het had gezien, vond ik het redelijk mij de kans te geven het zelf op te lossen. Het bewijs van de kosten heb ik nooit gekregen en vervolgens stelde de complexbeheerder mij voor om alleen de schoonmaakpoging en de handeling van het vervangen in rekening te brengen, wat nog steeds neerkwam op 140 euro." 

Chaves ging daar tegenin en zei dat het nog steeds teveel was. "Ik kreeg toen een e-mail dat de nieuwe huurder allerlei kapotte dingen in mijn oude studio had waargenomen, zoals krassen op de vloer, een gat in de prullenbak en een kapotte plank in de koelkast, waarvan ik foto's ontving. Camelot meldde me dat ik normaal hiervoor zou moeten betalen, maar in dit geval zou ik worden gematst en me alleen de 140 euro in rekening worden gebracht. Als ik het daar niet mee eens was, zou me alles in rekening worden gebracht. Nu werd ik echt boos: dit voelde als een bedreiging. Deze aanpak is illegaal en zeer immoreel”, zegt Chaves.

Enquête onder Luna-bewoners

Cursor hield een enquête onder (oud-)Luna-bewoners over hun ervaringen. Hier reageerden 58 mensen op, zowel bewoners als oud-bewoners. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek vind je in onderstaande illustraties.

Vuilnis opstapelen

Oliver van den Berg, Fontys-student Orthopedische Technologie, woont op dit moment nog in Luna. “Het zijn echt kleine kamers”, zegt Van den Berg. “Vijf Polen op één kamer, is wat je soms hoort. Er is vanuit Camelot geen controle, ook niet qua schoonmaak. Hier wonen allerlei culturen samen, met andere gebruiken. Neem ‘afval weggooien’: in een studentenhuis spreek je elkaar erop aan als iets niet klopt. Maar hier heeft iedereen een individuele kamer en werkt dat anders. Veel mensen stapelen hun vuil op in de gang naast hun kamer. Er is ooit wat van gezegd en toen werd het naast de container gezet in plaats van erin. Als je ingeschreven bent bij de gemeente kun je gewoon gebruikmaken van de containers met je stadspas. Maar veel internationals staan niet ingeschreven, terwijl dat wel verplicht is”, weet Van den Berg. Dat veel studenten zich niet inschrijven in hun studiestad is een bekend probleem. Specifiek over internationals zijn geen cijfers te vinden. 

Huisvestingsdirecteur Dorine Peters geeft aan dat “de vuilcontainers in het verleden niet altijd even goed werden gebruikt door de bewoners van Luna. Afval ging niet in de containers, maar werd ernaast gezet.” Van den Berg: “Er zijn dingen die fout gaan in Luna, maar dat is omdat ze (Camelot, red.) geen ervaring hebben met deze vorm van verhuur. Ze leren er wel echt van. In de communicatie is het soms wat kortaf, maar ik zie wel verbetering.”

Een keuken zonder afzuiging

Terug weer naar de gebruikers in de onderste etages. Sommige ruimtes in Luna kunnen zowel door bewoners als door verenigingen worden gebruikt, zoals de grote keuken. Onder andere Scala maakt daar regelmatig gebruik van. “Wij huren de ruimtes via Dienst Huisvesting, in een bruikleenovereenkomst met de universiteit voor Scala in zijn geheel. De lijn hierin is dus: Camelot, Dienst Huisvesting, Scala, individuele cultuurverenigingen. We mogen de contracten tussen Dienst Huisvesting en Camelot niet inzien. We hebben ooit één paragraaf opgestuurd gekregen, maar we kunnen onze rechten en plichten niet inzien”, zegt oud-Scalabestuurder Zhu.

Bijzonder, als je bedenkt dat de grote keuken die Scala huurt via Dienst Huisvesting, wordt beheerd door Camelot. En voor die keuken betalen ze behoorlijk wat geld: “8.400 euro per jaar, waarvan de TU/e 4.400 euro betaalt en wij de rest", aldus Zhu. "Dat is een hoop geld voor het gebruik van een keuken. Vrijwilligers koken daar voor de verenigingsleden die willen mee-eten. We gebruiken de keuken 41 weken per jaar, 5 dagen per week, 3 uur per dag. Voor dat geld zou je verwachten dat alles goed werkt, maar niets is minder waar. De hoeveelheid kookgerei is beperkt, evenals het aantal pitten.”

Er werden volgens haar ook steeds dingen gestolen uit de keuken, omdat één van de deuren niet op slot kon. "Dit is ondertussen verholpen door Camelot. Dat hebben we aangekaart bij de gebouwbeheerder van Luna, zij is gelukkig heel betrokken. De conclusie: nu zitten de keuken en de kasten daarin, op slot. De afzuiging, essentieel in zo’n keuken, werkt al twee jaar niet en er zijn veel lekkages geweest. In plaats van de afzuiging te maken, hebben ze een hittemelder in de keuken geïnstalleerd ter vervanging van een rookmelder die telkens afging, waarbij de brandweer moest uitrukken. Dat is geen oplossing”, aldus de masterstudente BMT.

Aanpak ventilatie

Oud-voorzitter van Footloose Jim Beckers vervolgt: “Vanuit Scala is al vanaf het begin duidelijk aangegeven wat we met die zalen zouden gaan doen. Alle verenigingen en Dienst Huisvesting zijn toen akkoord gegaan met het ontwerp, maar we merken nu dat dingen niet naar behoren werken. We hebben met veel mensen gesproken, waaronder Studium Generale en Dienst Huisvesting, waarna een werkgroep is samengesteld. Toen is er een onderzoek gestart en zijn er metingen gedaan. Er is behoorlijk wat vertraging geweest omdat er geen budget beschikbaar was, maar recent heeft het College van Bestuur van de TU/e geld beschikbaar gesteld om de installatie aan te passen. Hiervoor zijn we als Scala heel dankbaar, maar er is nog veel werk voor de boeg.”

Ad van Rooij, contractregisseur Beheer en Onderhoud bij Dienst Huisvesting, bevestigt dat het ventilatiesysteem nu stevig onder handen genomen gaat worden. Hij verwacht dat het project voor de start van het nieuwe collegejaar is afgerond. Van Rooij begrijpt dat het vervelend was voor de verenigingen dat ze lang hebben moeten wachten op de aanpassing voor de luchtbehandeling.

Van Rooij: “Dat komt onder meer doordat we flinke tijd zijn bezig geweest om het probleem in kaart te brengen, onder meer door engineering en metingen te doen. En het is een grote klus, waar we de middelen niet meteen voor beschikbaar hadden. We hebben als TU/e een beperkt onderhoudsbudget en we moeten elk jaar keuzes maken. Luchtkwaliteit en comfort is zeer belangrijk, maar er zijn ook wettelijk verplichte onderhoudswerken gericht op veiligheid die hogere prioriteit hebben. We zijn blij dat we deze verbetering nu kunnen gaan realiseren, want het is absoluut nodig.”

Ik zal nooit vergeten hoe ik me door mijn dagen heen worstelde door het gebrek aan nachtrust

Honglei Li
Masterstudente Scheikundige Technologie
Komst Hubble

De komst van communitycafé Hubble in het voorjaar van 2018 op de begane grond van Luna bracht voor sommige bewoners ook ongemak met zich mee. Zoals voor ST-masterstudente Honglei Li: "Er waren regelmatig evenementen met luide muziek en mensen die ik na één uur 's nachts nog hoorde schreeuwen. Naar aanleiding daarvan nam ik opnieuw contact op met Camelot en vroeg of ik in ieder geval kon verhuizen naar een andere studio, verder weg van Hubble. Het antwoord was nee. In totaal heb ik één jaar in Luna gewoond. Ik zal nooit vergeten hoe ik me door mijn dagen heen worstelde door het gebrek aan nachtrust”, zegt Li. “Hoeveel koffie ik nam om wakker te blijven in de les, hoe hopeloos het me maakte. Het is al een uitdaging om alleen en ver van huis te zijn, laat staan als het je dan ook nog zo lastig gemaakt wordt. Gelukkig ben ik ondertussen afgestudeerd, maar mentaal en fysiek heb ik nog steeds last van die periode.”

Xaveria Vossen, sinds mei 2019 bestuursvoorzitter van Hubble: “De mensen die hier gaan wonen, zijn zich vaak niet bewust van het feit dat ze boven een bar komen te wonen. Een stukje communicatie kan daarbij helpen. Camelot is van origine een antikraakpartij en daar zijn ze goed in. Maar dit, de exploitatie van Luna, is wat anders. Hier zitten bewoners met wensen.”

Dat er af en toe geluidsoverlast is, is onvermijdelijk, vertelt ze. “Wij willen graag dat mensen hierboven rustig kunnen wonen. Camelot communiceert zelf heel weinig naar hun bewoners en samen met de TU/e proberen wij dit gat zoveel mogelijk op te vullen. Dit is af en toe lastig omdat niet alle bewoners een binding met de universiteit hebben. Via Facebook Messenger komen soms klachten binnen, zoals tijdens de introweek, met activiteiten, als mensen buiten blijven hangen, et cetera. Dat kunnen we niet voorkomen. We willen dat bewoners zich gehoord voelen, dus we nodigen ze dan uit voor koffie in de bar en bespreken het probleem”, legt Vossen uit.

“We merken dat bewoners ons vaak weten te vinden, ook als ze met problemen kampen. Zo is het al vaker voorgekomen dat er bewoners zijn die in het weekend per ongeluk hun kamersleutel in hun kamer hebben laten liggen. Bij Camelot is er in het weekend niemand bereikbaar. Helaas kunnen wij buiten een warme kop thee en een babbeltje niks voor ze doen”, zegt Vossen. Van Kasteren van Camelot ontkent dit en zegt dat bewoners "24 uur per dag met de klantenservice (+31(0)88 226 3568, red.) kunnen bellen en ook na kantooruren geholpen worden als zij zichzelf buitengesloten hebben.”

Verantwoordelijkheid

Nicole Ummelen, vice-voorzitter van de TU/e met huisvesting in haar portefeuille, zegt veel van de geluiden die in bovenstaand artikel staan te kennen en er geregeld overleg over te voeren. Ummelen: "We zijn weliswaar formeel geen partij - Camelot is de eigenaar en exploitant - maar we voelen toch een verantwoordelijkheid om te zorgen voor goede huisvesting voor onze studenten op onze campus. Daarom dragen we in onze regelmatige gesprekken met Camelot deze signalen over, en onze zorg daarover, en voeren we regelmatig overleg over oplossingen."

Oud-bewoner Chaves hoopt dat de universiteit wat verder zou gaan: “Dit is een universiteitscampus waar inmiddels veel studenten wonen. Ik vind dat de universiteit haar studenten moet beschermen en heel voorzichtig moet zijn met alles wat op het terrein gebeurt. Ik begrijp het als de universiteit zegt dat ze zelf niet aan huisvesting wil doen. Prima om het dan uit te besteden aan een andere partij, maar maak heel duidelijk wat daarbij de kaders zijn en wat wel en wat niet kan. Dit soort dubieuze praktijken zoals ik heb meegemaakt, zijn in niemands voordeel.”

Huisvredebreuk en terugbetaling borg 

In een enquête die Cursor uitvoerde onder 58 (oud-)bewoners van Luna (zie de illustraties in dit artikel), zei 46 procent van de respondenten wel eens ongeoorloofd bezoek van Camelot in hun appartement te hebben gehad. Marcel Trip, woordvoerder van de Woonbond, onderstreept dat dit zeker niet is toegestaan: “Een verhuurder mag niet zomaar binnenkomen: dat is huisvredebreuk. Bij een antikraakpand mag dit wel, want mensen die zo wonen, vallen niet onder de huurwetgeving en de huurbescherming die daarbij hoort. Als er onderhoud moet gebeuren, moet de verhuurder een afspraak maken met de huurder. Als huurder dien je daar wel aan mee te werken. Als een verhuurder toch je huis binnenkomt, kun je een ander slot op de deur zetten. Bewaar wel het oude slot voor als je verhuist, dan dien je dat terug te plaatsen.”

Cursor vroeg Camelot ook om een overzicht van de terugbetalingen van borg in 2019. Hoeveel keer werd in dat jaar de borg slechts gedeeltelijk of helemaal niet terugbetaald aan vertrekkende huurders van Luna? Camelot-manager Joost van Kasteren beloofde tijdens het interview op het hoofdkantoor om hier achteraan te gaan. Ook na een herhaald verzoek om zo'n overzicht via de mail, is er bij Cursor niets binnengekomen. Ook werd er tot nu toe geen reden gegeven waarom dat niet mogelijk is.

Van Kasteren toonde tijdens het interview aan de Noord-Brabantlaan ook een filmpje en enkele foto's van kamers in Luna die volgens hem in een tamelijk deplorabele staat waren aangetroffen na het vertrek van de huurder. Dat voor het herstel daarvan de borg deels of volledig wordt ingehouden zal volgens de Camelot-manager niemand verbazen.


Oud-bewoner Hugo Chaves voorzag Cursor van een volledige e-mailhistorie met Camelot over de inspectie van zijn studio en de later gevonden problemen. Zowel de huidige beheerder als een voormalig beheerder is gevraagd om een reactie. De voormalig beheerder verwees naar de huidige beheerder. Vanuit Camelot is besloten alleen te reageren via manager Van Kasteren en niet via de (huidige) beheerder.


 

Aurora

 

 

 

Luna is niet de enige woontoren op de campus. Tegelijk met Luna opende in september 2016 ook woontoren Aurora de deuren en het gebouw beschikt over meer dan driehonderd woonunits. Aurora kwam ter vervanging van de 84 zeecontainers (zogeheten spaceboxen), waarin van 2005 tot 2016 voornamelijk internationale studenten waren gehuisvest. 

Aurora wordt beheerd door Vestide. Na het schrijven van dit artikel, zijn wij ook benieuwd naar de situatie in dit gebouw. Hoe ervaren bewoners het wonen daar en de verhuurder? Als je hierover je reactie kwijt wilt kun je contact opnemen met de redactie via cursor@tue.nl

Deel dit artikel