Alexandra Cloherty en Mohammad Jouy Bar. Foto | FameLab

Publieksprijs FameLab naar TU/e'er Jouy Bar

Mohammed Jouy Bar, promovendus bij Werktuigbouwkunde, heeft dinsdagavond bij de nationale finale van FameLab de publieksprijs gekregen voor zijn presentatie over organen-op-een-chip. Deze online editie van de jaarlijkse wedstrijd voor wetenschaps-communicatie werd gehost door de TU/e, ter gelegenheid van het 65-jarig bestaan van de universiteit. Alexandra Cloherty vertegenwoordigt Nederland dit jaar bij de internationale finale van FameLab. De onderzoeker van Amsterdam UMC won de finale met een pitch over haar onderzoek naar het ‘opruimen’ van virussen.

foto FameLab

De winnaar van de publieksprijs, Mohammad Jouy Bar, is promovendus aan de faculteit Mechanical Engineering en tevens winnaar van de publieksprijs van het FameLab TU/e heat.

Jouy Bar vertelde over zijn onderzoek naar de ontwikkeling van zogenaamde organen-op-een-chip. Deze kunstmatige organen van siliconenrubber bootsen het menselijk orgaan na, en maken de weg vrij voor goedkope en snellere klinische testen van medicijnen, bijvoorbeeld voor Covid-19. Zijn presentatie is hieronder terug te kijken.

Audience Award Winner Mohammad Jouy Bar

Vuilniszak

Zoals alle deelnemers mocht ook winnaar Alexandra Cloherty geen dia's gebruiken in haar presentatie. Alleen woorden en een optioneel attribuut, in haar geval een zwart pluchen HIV-virus en een plastic vuilniszak, waren toegestaan. De jury, die na twintig minuten beraadslaging tot haar besluit kwam, prees Alexandra voor de heldere manier waarop ze een moeilijk onderwerp voor het voetlicht bracht. "Ze wist echt aansluiting te vinden bij het publiek, en legde veel energie en enthousiasme aan de dag", aldus juryvoorzitter Liza Cornet, zelf winnares van FameLab 2020.

Naast Liza bestond de jury uit Ruchi Bansal van de Universiteit Twente, hoofdredacteur van het wetenschappelijke tijdschrift New Scientist Jim Jansen en Chiel van Heerwaarden van Wageningen Universiteit. Het evenement werd gepresenteerd door TU/e-wetenschapsvoorlichter Barry Fitzgerald.

Autofagie

Cloherty's onderzoek richt zich op een beter begrip van autofagie, een natuurlijk mechanisme dat ons lichaam heeft ontwikkeld om virussen 'op te ruimen'. Alexandra: "Net als bij ons thuis, kunnen zich in cellen allerlei spullen ophopen. Maar bij cellen bestaat die rommel uit virussen. Cellen gebruiken autofagie om deze virussen te verzamelen, uit elkaar te halen en te verwijderen. Net zoals wij mensen doen als we ons huis opruimen. Door autofagie te begrijpen, kunnen we het fijner afstellen en zo ons lichaam helpen ziekten als HIV te bestrijden."

Bekijk hieronder het filmpje van de winnares

FameLab NL pitch - Overall winner Alexandra Cloherty (Amsterdam UMC)