DENK en PvdA stellen raadsvragen over racisme op TU/e

Politieke partijen DENK en PvdA hebben deze week raadsvragen gesteld in de Eindhovense gemeenteraad naar aanleiding van de artikelen van Cursor over racisme, manipulatie en machtsmisbruik aan de TU/e. Er wordt gevraagd om een meer betrokken rol van de gemeente Eindhoven om de sociale veiligheid van studenten en medewerkers te verbeteren.

foto Hafiz Razali / Shutterstock

Zo wil DENK onder meer weten of het college bekend is met de constateringen van Cursor. De PvdA vraagt zich af of de TU/e de gemeente actief op de hoogte heeft gesteld van de misstanden aan de universiteit. Beide partijen bevragen de gemeente over haar rol: moet de gemeente niet actiever betrokken zijn om dit soort problemen op te lossen en in de toekomst te voorkomen? Er worden dan ook acties van de gemeente Eindhoven gevraagd.

Design Academy

In de raadsvragen komt niet alleen de TU/e aan de orde, ook het giftige klimaat aan de Design Academy Eindhoven wordt aangehaald. Ook daarvoor is in verschillende externe media aandacht geweest, evenals voor de verhalen van Cursor. De PvdA vraagt zich af hoe het kan, dat amper een maand na de beantwoording van de raadsvragen over het klimaat aan de Design Academy, ook op de TU/e misstanden aan het licht komen. Dit terwijl in de antwoorden op de toenmalige raadsvragen is gesteld dat er op dit moment geen signalen zijn dat dergelijke sociale kwesties ook spelen op andere hogescholen of universiteiten, aldus Marjolein Senden van de PvdA.

Niet serieus genomen

DENK wil ook weten hoe de studenten worden geïnformeerd over de meldprocedures binnen hun instelling en of de gemeente op de hoogte is van die procedures. Adem Topdag, fractievoorzitter van DENK, haalt nog het onderzoek over ongewenst gedrag van Marijke Naezer aan: “mensen die misstanden meemaken worden niet serieus genomen en worden zelfs ontmoedigd een officiële klacht in te dienen”, aldus punt negen in de raadsvragen van DENK.

Over uiterlijk vier weken dienen de vragen van een antwoord te zijn voorzien door het college van burgemeester en wethouders (B&W). Cursor zal een update schrijven zodra de antwoorden bekend zijn.