Postdoc Best Paper Awards voor het eerst uitgereikt

Donderdag 10 juni was de uitreiking van de eerste Postdoc Best Paper Awards. Een initiatief van de Postdoc Association en de drie onderzoeksinstituten op de TU/e. 25 papers werden ingestuurd door TU/e postdocs, waarvan er 10 geselecteerd werden. Tijdens de online awardceremonie mochten zij die pitchen, maar daar waren ze vooraf niet van op de hoogte, om het een beetje spannend te houden. Uiteindelijk zijn er drie winnaars gekozen: Matthew Dennis, Juliëtte van Duijnhoven en Tommaso Pini.

foto Radu Bercan / Shutterstock

Tijdens de pitch van de papers, die maximaal drie minuten mocht duren, waren de drie C’s de beoordelingscriteria: content, clarity en charisma. Al was die eerste C toch niet super belangrijk: “Aangezien het om papers gaat die al gepubliceerd zijn, zijn het al papers van een hoge kwaliteit”, zegt Francesca Toso, secretaris van de postdocvereniging en verantwoordelijk voor de communicatie van dit evenement. “Het gaat dus niet zo zeer om de inhoud maar juist om hoe het gecommuniceerd is en hoe toegankelijk de papers zijn.”

De nummer één, Matthew Dennis neemt 500 euro mee naar huis voor zijn paper “Towards a theory of digital well-being: reimagining online life after lockdown”, die hij compact en duidelijk wist te pitchen. Juliëtte van Duijnhoven krijgt als nummer twee 250 euro voor “Personal lighting conditions of office workers: An exploratory field study” en nummer drie, Tommaso Pini mag 100 euro in ontvangst nemen voor zijn onderzoek “Deformation and failure kinetics of polyvinylidene fluoride: Influence of crystallinity”. Maria Pastrama, vicevoorzitter van de Postdoc Association: “Iemand vroeg ons of dat geld aan de wetenschap besteed moet worden. Dat wordt sterk aangemoedigd, maar is niet verplicht. Als je drankjes voor je vrienden wilt kopen om het te vieren, mag dat ook”, zegt de onderzoekster met een brede lach. De postdocs zijn erg content met het resultaat en willen de awards graag herhalen, maar dan hopelijk wel fysiek, weet Pastrama.

Het ontstaan van de awards

Pastrama: “Het ontstaan van de awards is begonnen met het ICMS instituut dat contact zocht met ons om iets te doen voor onderzoekers aan het begin van hun wetenschapscarrière om aandacht te krijgen voor hun onderzoek. Deze wedstrijd was daar een goede manier voor. Daarna ben ik in gesprek gegaan met de twee andere instituten en zijn we tot een wedstrijd gekomen waar alle drie de instituten aan meedoen.” Toso: “De postdocs die een paper wilden insturen, moesten die geschreven hebben in de achttien maanden voorafgaand aan de wedstrijd en ze moesten de eerste auteur zijn van de paper. De jury is een gemixte groep van wetenschappers vanuit de instituten, en daarnaast zitten Barry Fitzgerald (science communication officer), Pascal Appel (social media manager) en een van onze postdocleden in de jury. Iedereen heeft een ander perspectief en dat maakt het jureren sterk.”

Sterk gegroeid in coronatijd

Maria Pastrama, vicevoorzitter van de Postdoc Association en postdoc Orthopaedic Biomechanics bij de faculteit Biomedical Engineering is samen met Willem van Hoorn, Tim Wezeman en enkele anderen de vereniging voor postdocs gestart in februari 2020. Van Hoorn is namens de HR-afdeling van de TU/e betrokken bij de vereniging. “Ik hoorde signalen dat er meer moest gebeuren voor postdocs”, zegt hij. “Daar was ook draagvlak voor in de CAO. Net voor de pandemie hadden we ons eerste event en daar waren zo’n vijftig mensen op af gekomen. Daarna zijn we online verder gegaan.” Pastrama: “Dat was onze enige optie, op een hybride event in juli na.” Toch lieten ze het hoofd niet hangen en vonden genoeg online alternatieven. “We gebruiken bijvoorbeeld Gather.Town”, zegt Francesca Toso, postdoc bij de faculteit Industrial Design waar ze technologie voor mensen met dementia test. “Ik had het geluk nog bij het laatste fysieke event van de vereniging te zijn geweest en was direct enthousiast om mee te helpen”, en zo geschiedde: ze werd secretaris. “Gather.Town is ook heel geschikt voor grotere groepen, zoals onze vereniging”, weet ze. “Het is een online omgeving waar je kunt ontmoeten middels een personage dat je kunt kiezen. Daarmee kun je mensen zien en horen op een natuurlijke manier, dus enkel de mensen die dichtbij je staan. Ook kun je er spelletjes spelen.”

Anti-stress events

Dat ook de online events in trek zijn, is duidelijk want de vereniging is tijdens de pandemie doorgegroeid tot 170 leden, dat is meer dan de helft van alle postdocs aan de TU/e. Naast social events, organiseren ze ook carrière events en anti-stress events. Dat laatste heeft een goede reden, zo weet Pastrama: “We zitten vaak bij PhD’ers of bij tenure trackers, dat past allebei niet: we zitten er precies tussenin. We hebben korte contracten, veel onzekerheid en velen van ons reizen van land naar land omdat we zo graag onze wetenschappelijke carrière willen verwezenlijken. De behoefte om elkaar te ontmoeten is daardoor sterk, maar we zoeken ook naar mentorschap, sociale contacten, wetenschappelijke contacten en samenwerkingen. Dus genoeg redenen om deze vereniging te starten.” Ben je postdoc en wil je ook lid worden van de postdocvereniging? Dat kan hier gratis.