TU/e-student organiseert met jaarclub benefiet voor overleden zusje

Op donderdag 10 juni was het zover. Toen sprong TU/e-student Elano Franken samen met zijn jaarclub Prestige van het Eindhovens Studenten Corps in de Dommel. Dat was de start van een benefiet voor zijn overleden zusje. In totaal werd er zo’n vijfduizend euro opgehaald voor kinderen met kanker in Kenia zodat ook voor hen de mogelijkheid ontstaat dat ze kunnen bewegen en sporten in het ziekenhuis.

foto Elano Franken

“Mijn zusje Alicia overleed vorig jaar op 15-jarige leeftijd. Ze was altijd de snelste op het hockeyveld, maar toen werd ze plotseling ziek en bleek dat ze een agressieve vorm van botkanker had”, vertelt Elano Franken, eerstejaars TU/e-student Sustainable Innovation. Franken vertelt dat zijn zusje tijdens haar tijd in het Prinses Máxima Centrum in contact kwam met het Outreach programma van World Child Cancer. “Dat is een programma dat zich inzet voor kinderen met kanker in arme landen waaronder Kenia. Mijn zusje besloot om bij te dragen aan dit programma zodat voor deze zieke kinderen ook de mogelijkheid zou zijn om te bewegen.” Dat helpen van anderen zat er overigens altijd al in. “Mijn zusje en ik hebben eerder een donatie-actie georganiseerd voor kansarme jongeren in Colombia. Dat was een ontzettend mooie ervaring.”

30 duizend euro

Alicia klopte voor het Outreach programma aan bij haar school, ORS Lek en Linge, die meteen enthousiast was om geld in te zamelen middels een run. “Een week voor haar overlijden, moedigde Alicia haar klasgenoten nog aan. Na haar overlijden zette haar hockeyclub samen met onze ouders deze actie voort." De teller stond daardoor inmiddels al op 30 duizend euro. Tijdens de start van zijn studie aan de TU/e zat het ook in Frankens hoofd om de actie voort te zetten. “Ik heb toen aan mijn jaarclub gevraagd of ze mee wilden doen aan een benefiet en iedereen zei meteen volmondig ‘ja’."

En daar bleef het niet bij: heel de vereniging was enthousiast over de actie. Hierdoor werd het ook echt een moment van teambuilding en samenkomen na de strenge lockdown-tijd. Het enthousiasme van het E.S.C deed Franken en zijn familie goed. “Mijn clubgenoten hebben mijn zusje nooit gekend daarom was het ook supermooi om te zien dat iedereen zich zo inzette voor haar op deze manier. Alicia's kracht, sportiviteit en levenslust blijft op deze manier bestaan.”

Frisse duik en sponsorloop

Op 10 juni begon de dag met een biertje en een plons in de Dommel waarna de studenten begonnen aan hun sponsorloop. “We hadden allemaal een T-shirt aan met een QR-code. Als je deze code scande kon je een bedrag doneren.” Op deze manier trokken de studenten de hele stad door en gingen langs de verschillende dispuutshuizen om donaties op te halen en om opdrachten te doen om nog meer geld op te halen. “Het was echt hartverwarmend om mee te maken. Ik ben heel trots en blij met wat we met z’n allen hebben neergezet.” Aan het einde van de dag had de jaarclub behoorlijk wat kilometers in de benen. “Iedereen was hartstikke moe, maar voldaan.”

Het opgehaalde geld gaat naar hetzelfde Outreach programma en de teller staat met de benefiet op 35 duizend euro. “Ik zou wel een keer willen gaan kijken in Kenia hoe het er door het gedoneerde geld nu aan toegaat en om te kijken wat we eventueel nog meer kunnen doen.”