Student krijgt keuzehulp met Grote Kleine Partijen Avond

Stel je brandende vragen rechtstreeks aan zeven politieke partijen die nu nog niet in de Tweede Kamer zitten, maar daar wel graag in terechtkomen. Dat is de mogelijkheid die H.S.A. Confluente alle jongeren biedt. De Eindhovense studievereniging heeft samen met een zustervereniging een online partijenavond georganiseerd waar je kunt vernemen wat de plannen zijn van LP, Volt, Splinter, BoerBurgerBeweging, Jong, Piratenpartij en Code Oranje.

foto Nancy Beijersbergen / Shutterstock

Studenten kunnen een beslissende rol spelen in de politiek, vindt computersciencestudent Marco Pleket. Hij is bestuurslid van de studievereniging van TU/e’s Honors Academy: H.S.A Confluente. Samen met H.V. Ockham van Twente University ondernam hij actie om studenten rechtstreeks in contact te brengen met de kleine en veelal onbekende partijen. “De zittende partijen komen wel aan bod in de media, maar wat weten we nou van de Libertaire Partij (LP), Splinter of Code Oranje? Het zou zo jammer zijn wanneer studenten hun stem verloren laten gaan omdat ze niet weten welke keuze ze moeten maken uit de 32 partijen die dit jaar op het stembiljet staan. Tegelijkertijd kunnen we constateren dat nieuwe partijen moeite hebben jongeren te bereiken.”

Discussie

Juist studenten kunnen nog wel hulp bij hun - soms eerste - stemkeuze gebruiken. Daarom bedachten Pleket en anderen een online partijenavond via Zoom op maandagavond 15 maart. Geïnteresseerden krijgen in een eerste algemene meeting zeven presentaties aan de hand van één stelling per partij en kunnen vervolgens opsplitsen in break out rooms. Iedere tien minuten wisselen de vertegenwoordigers van de partijen. In de subgroepen kom je face-to-face met de lijsttrekkers of kandidaten en kun je de discussie aangaan.

Het was spannend om genoeg politici te vinden die mee wilden doen, vertelt Pleket. Toen de eerste twee schapen over de dam waren, Volt en de Libertaire Partij, volgden wel snel vijf anderen. Instagram en reminders waren hier geheime wapens. “Deze zeven niet-zittende partijen zijn de partijen die kans maken om in de Tweede Kamer de belangen van studenten te gaan behartigen. Henk Krol hebben we bijvoorbeeld niet uitgenodigd.” De meest rechtse en meest linkse partij sloegen de uitnodiging af, we hebben het over JA 21 en Bijeen, maar dat stoort de organisatie niet.

Het is belangrijk dat jongeren weten waar ze op kunnen stemmen, en waarom ze dat zouden doen, maar het voornaamste vindt Pleket dát ze stemmen. “Laat je alsjeblieft inspireren om naar de stembus te gaan”, roept hij op.

Beetje zweven

Zelf weet Pleket ook nog niet waar hij op gaat stemmen. “Ik ben, net als veel jongeren om me heen, op zoek naar nieuwe adem. Eigenlijk ben ik een D66-stemmer, maar ik ben niet tevreden met wat die partij afgelopen tijd heeft bereikt.  Nu heb ik interesse in zowel Volt als Jong. Jong verwoordt meer mijn mening, maar Volt maakt meer kans op een zetel en heeft ook goede standpunten en bovendien support vanuit de Europese Unie. Ik ben benieuwd wat ze maandag gaan zeggen. Graag zou ik van beide partijen meer informatie willen over hoe hun plannen er in de praktijk uit gaan zien.”

De partijenavond zal op 15 maart plaatsvinden, vanaf 20:15. Je kunt hier een uitnodiging voor de Zoom-meeting aanvragen.

Als je de keuze hebt gemaakt, kun je om je stem uit te brengen op 17 maart van 7.30 tot 21.00 uur terecht in een van de zes stemhokjes op de TU/e-campus. Deze staan op de begane grond van Atlas, waar een routing is aangebracht met een afzonderlijke in- en uitgang.