Solar Team Eindhoven combineert rijden en leven in SHOW

SHOW is de naam van het nieuwe rijdende huis van het Solar Team Eindhoven. De ‘Self-sustaining House on Wheels’ (SHOW) is van alle gemakken voorzien die je in een tiny house zou mogen aantreffen: zithoek, slaapruimte, keuken, douche en toilet. “Wij willen hiermee de markt inspireren om de volgende stap te zetten in zelfvoorzienend leven én rijden.”

Dit jaar gaat de World Solar Challenge in Australië niet door. Maar dat was niet de reden voor het Solar Team om deze leefruimte op wielen te maken, zegt TU/e-student Mechanical Engineering en PR-manager van het Solar Team Tijn ter Horst: “We hadden in januari al aangekondigd dat we dit jaar onafhankelijk van de race en corona sowieso met iets anders gingen komen. We hebben vier keer de race gewonnen, het is tijd voor een nieuw concept. We willen vooruit blijven lopen.” Welke stappen horen daarbij? “Rijden en leven samen brengen”, aldus Ter Horst.

Geen gewone camper

Het mobiele huis, dat bewust geen camper wordt genoemd, is er om de markt te inspireren. “Wij willen echt iets nieuws maken, dit is geen standaard camper zoals die al bestaat. Dit mobiele huis combineert rijden en wonen en is qua energie compleet zelfvoorzienend middels de zonnepanelen.” Ook met het noodzakelijke water, wordt bewust omgesprongen. Er zijn een schoonwatertank en een vuilwatertank aanwezig. Je kunt gewoon een douche nemen, maaltje koken, je telefoon opladen of naar het toilet: SHOW heeft alles dat je in een huis nodig kunt hebben en wekt zelf genoeg energie op om al die functies te laten werken. Dat maakt het voertuig onafhankelijk van de laadinfrastructuur, iets dat nu voor de meeste elektrische auto’s ondenkbaar is, laat staan voor huizen op wielen.

Eerste doel al behaald

Ter Horst en zijn team zijn tevreden over de voortgang van SHOW en wat er tot nu toe al bereikt is door Solar Team Eindhoven: “Wij hebben steeds als doel de markt en maatschappij te inspireren om de volgende stap in mobiliteit en energie te zetten. En dat lukt. Kijk naar Lightyear met hun Lightyear One. Die auto komt beschikbaar op de consumentenmarkt en is ontstaan uit het Solar Team. Daarmee is ons eerste doel gehaald om de markt te inspireren een duurzamere gezinsauto te lanceren.”

Wie weet waar ze komen met deze duurzame leefoplossing op wielen. Voorlopig is het enkel nog een prototype waar daarom ook nog geen prijskaartje voor bekend is. Ter Horst heeft nog geen telefoontjes gehad van geïnteresseerden producenten, maar dat kan natuurlijk zeker nog komen. Momenteel wordt SHOW door de studenten van het Solar Team gebouwd op de Brainport Industries Campus in Eindhoven. In september zal de onthulling plaatsvinden.