Solar Team Eindhoven kiest een andere richting

TU/e’s zonnewagenteam gaat géén nieuwe gezinsauto maken en zal níet meedoen aan de World Solar Challenge in Australië, die de studenten al viermaal wonnen. De coronapandemie speelt in die beslissing maar een beperkte rol. Solar Team Eindhoven wil iets groters en blijft voorlopig in Europa.

“De keuze om niet nog een gezinsauto te maken, is eigenlijk al gemaakt door het vorige team”, zegt Kjell Revenberg, teammanager Solar Team Eindhoven 2021. “Wij kregen de complete vrijheid voor iets anders. Om te vinden wat ons eigen doel zou worden, zijn we teruggegaan naar de basis. Waar liggen de problemen in de mobiliteit, hoe kunnen wij die oplossen en hoe kunnen wij de markt inspireren en nieuwe technologieën ontwikkelen? Het oorspronkelijke doel van 2012 is in feite al gehaald door Lightyear dat nu de eerste commerciële zonneauto maakt. Daarom willen we nu een andere kant op.”

Groter

Over de nieuwe richting wil het team nu nog niet veel meer zeggen dan dat het "een stapje groter" zal zijn. STE heeft in de brainstormfase gekeken welke maatschappelijke én psychosociale problemen van dit moment ze kan oplossen. “Denk aan de bezettingsgraad van voertuigen, deelmobiliteit, de angst die sommige mensen hebben om elektrisch te rijden - wat eigenlijk range-angst is - en zelfs de afkeer die sommigen voelen voor openbaar vervoer”, somt Revenberg op. “Bij grotere voertuigen denken wij verschil te kunnen maken. Wat we precies gaan doen, vertellen we begin maart wanneer we in de productiefase komen. Nu zitten we nog in de designfase waarin we zorgen dat de motoren goed zijn, we veilig kunnen rijden, de auto aerodynamisch is en dat soort dingen.”

De teamleden, nu 23 studenten, werken voornamelijk thuis en af en toe op kantoor bij Brainport Industries Campus (op de hoofdfoto een aantal van hen, afgelopen najaar nog aan het werk in Atlas). Wanneer alle andere materialen voor het beoogde nieuwe voertuig ontworpen, besteld en toegestuurd zijn, kan het team begin maart de nieuwste zonnewagen assembleren.

Niet naar Australië

Hoewel STE viermaal wist te winnen bij de Bridgestone World Solar Challenge, door als efficiëntste van Noord- naar Zuid-Australië te rijden, is dat nooit het doel geweest. “Ons doel is het inspireren van de markt en het verschil maken in de maatschappij”, zegt Revenberg. “De challenge was daarvoor een middel en een goed podium. Maar de wedstrijd brengt tegelijk veel restricties met zich mee. We moeten met de batterijen langs douanes, wat veel stress geeft. Ook moeten we onszelf houden aan een maximale lengte en mag het zonnepaneel maar vijf vierkante meter zijn. Door niet meer mee te doen, kunnen we nu iets groters maken én hebben we meer tijd daarvoor.”

De leiding van de Bridgestone World Solar Challenge heeft het Eindhovense team nog aangeboden mee te rijden zonder mededinging, maar meer als paradepaardje. Ondanks dit fijne aanbod besloot STE deze keer dichterbij huis te blijven: “De kosten en moeite om onze wagen te verschepen naar de andere kant van de wereld kunnen we momenteel beter gebruiken.”

Europese tour

Wat wél gebeurt, is een tour door Europa om de maatschappij en de markt aan te spreken. STE wil zich op de openbare weg tonen om te laten zien wat nu al mogelijk is. Daarnaast zal het team onder andere universiteiten, musea en congressen bezoeken om jongeren - en anderen - te vertellen hoe technologie kan bijdragen aan een duurzame toekomst.

Het streven is om vanaf half september de weg op te gaan. De druk is met die belofte wel groot; de Rijksdienst Wegverkeer moet ondertussen ook nog overtuigd worden en dat er iets moois staat. Teammanager Revenberg heeft er alle vertrouwen in.

Het team heeft vandaag onderstaande video gepost om alle geïnteresseerden op de hoogte te stellen van het besluit en iedereen de kans te geven hun proces te volgen.

Video | Solar Team Eindhoven

A new year, a new direction

Video | Solar Team Eindhoven