TU/e wil bachelors al vroeg laten nadenken over hun loopbaan

Van MyFuture Activities, een nieuw onderdeel binnen het Bachelor College, vindt maandag 29 maart tijdens de Career Day de echte aftrap plaats. Dit programma moet bachelors al vroegtijdig een beeld geven van hun werkend leven na de studie. De eerstejaars die dit jaar zijn gestart, krijgen er als eerste mee te maken en moeten aan het einde van hun bachelor een bepaald aantal ‘waardes’ hebben verzameld. De Career Day bezorgt ze er maandag al twee van de zeven die ze nodig hebben.

foto Mikhail Chubarov / Shutterstock

“Met MyFuture Activities bieden we onze bachelorstudenten een mooie manier om de diversiteit van hun toekomstige werkveld goed te leren kennen”, zegt Ines Lopez Arteaga, sinds juli vorig jaar dean van het Bachelor College. “Studenten leren de mogelijkheden kennen, maar krijgen ook mee wat het werkveld van ze verwacht, zodat ze zich daar tijdens hun opleiding op kunnen voorbereiden.” Lopez Arteaga zegt dat het initiatief van de studenten zelf komt. Door nu al te snuffelen aan de arbeidsmarkt kunnen ze straks goede keuzes maken, aldus de dean.

Tom van Teeffelen, die deel uitmaakt van het MyFuture-team en zelf bezig is met het afronden van zijn bachelor Electrical Engineering, legt uit hoe dit programma tot stand is gekomen. “Een aantal jaren terug werd onder meer op basis van de uitkomsten uit de Nationale Studenten Enquête, geconcludeerd dat de TU/e meer moet doen aan loopbaanoriëntatie. Op basis daarvan werd de werkgroep ‘Impuls on Career’ opgericht. Daarin zitten mensen uit allerlei groepen die zich met dit onderwerp bezighouden. Die werkgroep heeft onderzocht wat de beste aanpak zou zijn, en daar is het MyFuture Activities-programma uit voortgekomen.”

Veel keuze

Volgens Van Teeffelen zijn er veel verschillende activiteiten waar de studenten tijdens hun bacheloropleiding uit kunnen kiezen. “Het gaat onder meer om lezingen, workshops en inhousedagen bij bedrijven. Het aanbod is afkomstig van veel verschillende partijen, waaronder natuurlijk de studieverenigingen, die hier al veel ervaring mee hebben. Maar ook Integrand en UniPartners, twee studentenorganisaties die in heel Nederland studenten helpen met stages en arbeidsmarktoriëntatie, zijn aangesloten bij het MyFuture-collectief. Evenals onze eigen Career Academy, waar een mooi aanbod aan programma’s en workshops voorhanden is.”

Een speciale reviewcommissie, bestaande uit studenten en medewerkers, beoordeelt welke onderdelen in aanmerking komen voor MyFuture Activities en welke waarde ze daarin krijgen. Die varieert van 1 tot 3. Van Teeffelen legt uit dat van ‘waardes' wordt gesproken, om zo te voorkomen dat er verwarring ontstaat met de reguliere studiepunten die behaald moeten worden, of die studenten kunnen verwerven door het volgen van bepaalde onderdelen uit het programma van Studium Generale.

Keuzevrijheid

“Welke activiteiten een student kiest om het vereiste aantal van zeven ‘waardes’ te halen, maakt niet uit. Keuzevrijheid staat voorop", aldus Van Teeffelen. "Een student Biomedische Technologie mag bijvoorbeeld gerust een kijkje nemen bij een inhousedag die is georganiseerd door een andere partij dan door de eigen studievereniging. Zo kan ieder zich zo breed mogelijk oriënteren.”

De start van het programma vond onder een ongunstig gesternte plaats: de coronapandemie. Hierdoor konden en kunnen er dit collegejaar maar weinig activiteiten fysiek plaatsvinden. Inhousedagen en workshops die normaal op locatie zouden plaatsvinden, zijn nu online georganiseerd.

Van Teeffelen: “Studenten hebben inmiddels noodgedwongen veel ervaring met het thuis bekijken van colleges en daarmee verwachten we dat het deelnemen aan een lunchlezing online ook weinig problemen oplevert. Verder zien we dat alle partijen zeer innovatief en ondernemend zijn om het op de juiste manier op te pakken en aan te bieden. Dus corona heeft het wel lastiger gemaakt, maar zeker niet onmogelijk. Het online aanbod is ook groot genoeg voor de huidige eerstejaars, de groep waar dit programma voor het eerst voor gaat gelden.”

De verplichting om aan het einde van je bachelor zeven ‘waardes’ te hebben verzameld, geldt overigens niet voor bachelors die al voor het collegejaar 2020-2021 met hun opleiding zijn begonnen, voegt Van Teeffelen ter verduidelijking toe. Maandag 29 maart is de eigenlijke aftrap van MyFuture Activities. Volgens Van Teeffelen een passend moment, ook omdat eerstejaars hiermee al direct twee ‘waardes’ in de wacht slepen. Zelf is hij nog bezig met de definitieve afwerking van het systeem dat ervoor zorgt dat alle waardes die een student de komende jaren verzameld, ook netjes digitaal worden geregistreerd.