Is het tijd om seks te hebben met robots?

Als het aan de Britse onderzoeker Kate Devlin ligt, is het tijd om robots te omarmen, om er intimiteit mee op te bouwen en om er zelfs nieuwe vormen van seks mee te onderzoeken. Als het aan hoogleraar Kathleen Richardson ligt - ook uit het Verenigd Koninkrijk - wordt daar meteen mee gestopt. Tijdens de Dutch Technology Week brengt TU/e’s Center for Humans & Technology (CH&T) een veelbelovende discussie tussen deze twee experts op het gebied van seks, robots en kunstmatige intelligentie.

foto Kzenon / Shutterstock

Hardware en software die ten dienste staan aan menselijk seksuele genoegens, het is een fascinerend onderwerp waarover in het begin - ook door volwassenen - steevast even wordt gegniffeld. Voorbij dat stadium kom je op interessante gedachten. Speeltjes en technologieën die mensen gebruiken om hun seksleven op te peppen zijn er al lang. Tijdens de coronapandemie en de social distancing nemen deze technologieën een hoge vlucht. Is dit wenselijk? Een sekspop die na een nacht in bed, ook het ontbijt voor de kinderen verzorgt? Een smart vibrator die met opgeslagen data een gevaar vormt voor je privacy?

Let’s talk about it

In de door CH&T geïnitieerde discussie, die op 31 mei vanaf 20.00 uur wordt gestreamd op YouTube, worden met name de ethische aspecten van seks met robots onder de loep genomen. Het publiek kan meepraten via een chatkanaal. Moderator Lily Frank is geen leek op dit onderwerp, ze heeft zelf als universitair docent Philosophy and Ethics bij Industrial Engineering and Innovation Sciences colleges gegeven over dating apps en sex and love robots

Frank wil de volgende onderwerpen ter sprake brengen: de therapeutische waarde van seksrobots, de invloed van het feminisme en de gevolgen voor de menselijke psyche. Kathleen Richardson, hoogleraar Ethics and Culture of Robots aan de Montfort University en oprichtster van Campaign against Sex Robots, zal daar anders over praten dan Kate Devlin. Devlin, docent Social and Cultural Artificial Intelligence aan het Londense King’s College, schreef drie jaar geleden het boek ‘Turned On: Science, Sex and Robots’.

“We moeten voorkomen dat seksrobots een substituut worden voor relaties met vrouwen”, schrijft Richardson op haar website. “We moeten robots omarmen. En seks kan je ook hebben met een attribuut dat niet mensvormig is, een andere textuur heeft en anders beweegt”, vertelde Devlin in haar speech bij TEDxWarwick.

Waarde

“Ik ga vragen hoe de sprekers denken over het gebruik van seksrobots in een medische of therapeutische context”, zegt Frank. “Er zijn mensen met fysieke of mentale handicaps of traumatische (jeugd)ervaringen die seks problematisch maken. Zijn zij te helpen met de nieuwste technologieën?”

Net als Frank zelf, identificeren beide sprekers zich als feminist. Toch hebben Devlin en Richardson een totaal tegenovergestelde kijk op de band tussen intimiteit en technologie. Frank wil van hen horen hoe zij beïnvloed zijn door verschillende feministische stromingen met betrekking tot die technologie. Ze zal ook naar voren brengen dat er naast de barbie-achtige sekspop op ware grootte met buitenproportionele borstomvang, heus een enorm scala aan technologieën bestaat die seks tussen twee mensen vergemakkelijken. “Denk aan cyberseks met behulp van virtual reality bijvoorbeeld. Creëren deze technologieën níeuwe vormen van intimiteit of vergemakkelijken ze slechts dezelfde soort interacties die we ook persoonlijk kunnen hebben? Brengen zij unieke ethische vragen of veranderen zij onze psychologie op bepaalde manieren?”

Academisch curriculum

Frank denkt dat het onderwerp erg goed past in het academisch curriculum van een technische universiteit.  “Ik geloof oprecht dat de TU/e niet alleen excellente ingenieurs wil afleveren, maar alumni die ook bedachtzame en ethische burgers zijn, die gedreven worden door waarden – naast hun wetenschappelijke of technische nieuwsgierigheid. Ook denk ik dat onze studenten het leuk vinden om aangemoedigd te worden om naar de horizon te kijken. Het tijdperk van seks en liefde door en mét technologie past zeker in die oriëntatie. Ja, het is een provocerend onderwerp, maar het is er een dat ik hier in cursussen heb besproken en als het aanvankelijke gegiechel eenmaal is weggeëbd, gaan studenten heel serieus met sommige van deze vragen aan de slag, bijvoorbeeld: 'Hoe verandert technologie de manier waarop we verliefd worden en relaties onderhouden?' en 'Wanneer moeten we overwegingen over robotrechten serieus nemen?"