Tips om de lockdown en corona door te komen

Llewellyn van Zyl, universitair docent arbeids- en organisatiepsychologie bij Industrial Engineering & Innovation Sciences, gaf deze middag tijdens een lezing van Studium Generale gratis tips aan zijn toehoorders, bedoeld om hun mentale welzijn op peil te houden tijdens de pandemie. “Ga op zoek naar een mentor en stel in persoonlijke ontmoetingen vragen die ertoe doen.”

foto Minerva Studio / Shutterstock

Van Zyl voert al enige jaren onderzoek uit onder universitaire studenten in veertien landen op het gebied van mentaal en psychologisch welzijn. Toen maart vorig jaar de coronapandemie uitbrak had de van origine Zuid-Afrikaanse wetenschapper vergelijkingsmateriaal om te gaan kijken welke effecten de beide lockdowns hadden op de studentenpopulaties die hij onderzocht.

Conclusie: de tweede lockdown na de zomervakantie had veel meer impact op het welzijn van mensen dan de eerste aan het begin van de crisis. Volgens Van Zyl gaven tijdens die eerste lockdown studenten zelfs aan dat bepaalde aspecten van hun welzijn wat verbeterd waren. Als redenen daarvoor noemt hij onder meer dat studenten bij het online onderwijs hun tijd veel flexibeler konden indelen, omdat ze nu zelf bepaalden wanneer ze online een college wilden bekijken. Daarnaast waren docenten in die periode online beter bereikbaar dan voorheen het geval was op de campus.

Welzijn is volgens Van Zyl een van de drie aspecten die in zo’n lockdownperiode voor mensen van belang zijn, naast het hebben van sociale contacten en autonomie. Hij had daar zelf ook extra werk van gemaakt, zo vertelde hij, door voor hem en zijn vrienden online een vaste spelletjesavond op vrijdag te organiseren. Uit de reacties van de toehoorders van de SG-lezing - dat waren er zo’n 180 - viel op te maken dat ook sporten voor velen een belangrijke uitlaatklep is. En wat was het dat die groep het meeste miste? Vrijheid, uitgaan met vrienden, knuffelen, de stad in kunnen en het bezoeken van festivals.

Eenzamer

Dat de gevolgen voor het welzijn bij de tweede lockdown een stuk negatiever uitpakten, zag Van Zyl terug in zijn onderzoek en dat ondervond hij ook zelf. “Ik voelde me opeens een stuk eenzamer, geïsoleerder en depressiever.” Volgens hem volgde de omslag na de zomervakantie die nagenoeg zonder restricties was geweest. “Bij de invoering van de tweede lockdown zagen mensen opeens dat het toch niet lukte om uit de crisis te komen, ze voelden zich daardoor slechter, hadden op betere tijden gehoopt en waren onzeker over wat de toekomst nog zou brengen. Het heeft er ook mee te maken hoe zo’n crisis van bovenaf wordt gemanaged. In mijn thuisland Zuid-Afrika werd het leger ervoor ingezet en had de lockdown daarmee iets weg van een militaire operatie.”

Volgens Van Zyl zal dat gevoel van onzekerheid nog wel even voortduren, “daar komt pas een einde aan wanneer de WHO (World Health Organisation, red.) zegt dat de pandemie voorbij is.” Maar volgens de onderzoeker is het wel goed om op zoek te gaan naar een strategie waarmee je in deze tijden zelf je welzijn kunt managen.

Van Zyl: “Maak met jezelf duidelijke afspraken over welke momenten van de dag je werkt en wanneer je vrij bent en houd je daaraan. Op die manier heb je niet voortdurend een schuldgevoel wanneer je niet studeert. Ga op zoek naar een hobby, naar iets waar je echt goed in bent. Maak elke dag een foto van iets dat voor jou een positieve waarde heeft en reflecteer daarop aan het einde van de dag. Kijk na een week eens wat je hebt gefotografeerd, zit daar een rode draad in? Praat over je gevoelens met anderen en stel hen ook vragen die er echt toe doen. Vraag om hulp als je vastloopt, er staan mensen klaar voor je. Investeer in relaties en bied ze ook een actief luisterend oor. Dat betekent dat je altijd even kort samenvat wat ze gezegd hebben en er dan een reactie op geeft. Blijf jezelf, ga geen rol spelen. En zoek een mentor die je verder kan helpen. Dat kan voor je studie zijn, maar bijvoorbeeld ook voor je carrière.”