Thor brengt precorona-spontaniteit terug met First Dates

Door de coronamaatregelen is spontaan nieuwe mensen leren kennen er niet bij, en dat merken studenten – vooral de eerstejaars – in hun sociale contacten. Het vriendenkringetje blijft hetzelfde of wordt zelfs kleiner. Daarom presenteert studievereniging Thor van 5 tot en met 7 juli een variant op het tv-programma First Dates in samenwerking met Hubble.

foto Maridav / Shutterstock

“Als bestuur wilden we iets leuks bedenken voor zowel leden als niet-leden. Er zijn dit jaar al zo veel feestjes en bijeenkomsten niet doorgegaan en hoe leer je dan nieuwe mensen kennen? Het spontane is er compleet vanaf”, zegt Lucia Kalkman, commissaris onderwijs van Thor, de studievereniging van Electrical engineering en Automotive Technology.

Een brainstorm met het bestuur bracht Kalkman op het idee om First Dates te organiseren. Het concept is gebaseerd op het gelijknamige BNN-VARA-programma waarbij singles elkaar ontmoeten in een restaurant en de kijker hun eerste, vaak ongemakkelijke gesprekken kan volgen. “Alleen de tv-camera’s ontbreken, maar het idee blijft hetzelfde.”

Mannenoverschot

De derdejaarsstudente Electrical Engineering geeft aan dat het niet per se de bedoeling is om singles aan elkaar te koppelen. “Het gaat echt om het ontmoeten van nieuwe mensen. We stellen een disclaimer op die deelnemers de keuze geeft of ze ook openstaan voor een ‘vriendschappelijke date’.” Daarmee bedoelt Kalkman dat studenten ook gekoppeld kunnen worden aan een medestudent van het geslacht waarop zij niet vallen. “We hebben natuurlijk best een mannenoverschot aan de TU/e en dat lossen we op deze manier ook op.”

Voordat de dates daadwerkelijk kunnen plaatsvinden, moet er echter nog een hoop gebeuren. “Eind mei of begin juni willen we de inschrijving openen. Op dit moment zijn we nog in gesprek met de universiteit.” Thor wil graag gebruikmaken van een subsidiepotje, om zo de kosten voor het diner te drukken. “Voor studenten maakt het nogal uit of zij dertig euro moeten neerleggen voor een etentje, of tien. Wij denken dat de kosten het aantal inschrijvingen mede zullen bepalen.”

De dates worden verspreid over drie avonden en per avond mikt Thor op vijftig deelnemers. “Dan blijven we binnen de coronarichtlijnen en blijft het voor ons als vereniging organiseerbaar.” In totaal kunnen er dus 150 mensen op date.

Jas ophangen

Aan enthousiasme om mee te helpen ontbreekt het in ieder geval niet. “Vanuit de vereniging zelf hebben we genoeg enthousiaste aanmeldingen binnengekregen van leden die achter de bar willen staan, of de dates willen verwelkomen bij de deur om hun jas op te hangen. Hopelijk krijgen we net zo veel mensen enthousiast om de stoute schoenen aan te trekken en op blind date te gaan.”

Volgens Kalkman moeten deelnemers het idee vooral niet te serieus nemen. “Als er een relatie uit voortkomt, is dat natuurlijk leuk, maar het doel is om de spontaniteit terug te brengen in het studentenleven.”