Ondanks versoepelingen toch zomer zonder culturele activiteiten

Bioscopen, musea en theaters mogen weer open. Dat betekent dat ook de campus weer langzaamaan kan ontwaken op het gebied van film en cultuur. De horecagelegenheden zoals Hubble mochten al eerder open en nu dus ook filmhuis De Zwarte Doos. Ondanks de versoepelingen gaat bij Studium Generale (SG) half juni de normale zomerstop in en gaat men zich focussen op het programma van het nieuwe collegejaar.

“Normaal start vanaf half juni bij Studium Generale de zomerstop. Dat blijft zo en we richten ons nu echt op september”, zegt Esther van Kalken, programmamaker bij Studium Generale. Ondanks de zomerstop zit de organisatie niet stil. “We vergaderen deze week weer met de filmcommissie over het programma dat we gaan draaien in De Zwarte Doos vanaf september”, vertelt Brit Thomassen, ook programmamaker en tevens de nieuwste aanwinst binnen het team van Studium Generale.

Voor het eerste kwartaal van het nieuwe collegejaar staat het programma van SG al voor een groot deel vast, vertelt Thomassen. “Voor wat betreft de filmvertoningen houden we in het eerste kwartaal ook het oude ritme vast. Dat houdt in dat we drie avonden in de week dezelfde film draaien en dan wel elke week een nieuwe film. Studenten nemen we ook mee in onze plannen en we willen ook van hen graag horen hoe zij hierover denken.” Het filmprogramma zal in de loop van de zomer online komen.

Lezingen en muziekoptredens

Ook de andere activiteiten van Studium Generale, zoals lezingen, workshops en muziekoptredens houden de zomerstop aan. “In de zomer zijn er ook gewoon heel weinig studenten op de campus en we willen natuurlijk wel publiek trekken”, zegt Thomassen. Eind augustus, tijdens de introductieweek van de TU/e, zal de organisatie beginnen met de eerste activiteiten om zo nieuwe studenten kennis te laten maken met kunst, cultuur en film op de campus.