Een speciaal vak voor studentbestuurders

Studenten die een bestuursjaar gaan doen, kunnen in hun handen knijpen. Onder voorbehoud van akkoord van de opleidings- en examencommissie wordt vanaf september 2022 een speciaal vak aangeboden met best practices die je direct kunt toepassen in de bestuurspraktijk. Daarnaast levert het je ook nog vijf studiepunten op en dat is toch al een derde van de punten die je dat jaar moet halen.

foto Vincent van den Hoogen

Ralph van Ierland, oud-fractievoorzitter van Groep-één, heeft samen met fractielid Anne Jenster het voorstel voor het bestuursvak ingediend. “Het vak is er nog niet, we zijn dat nu aan het ontwerpen. Een jaar geleden hebben we het gepitcht bij verschillende lagen binnen de organisatie en dat leverde positieve reacties op. Toen hebben we samen met twee docenten van IE&IS een voorstel geschreven en dat is afgelopen maand door de commissie kwaliteitsafspraken aldaar goedgekeurd. Het streven is om het vak vanaf september 2022 aan te bieden.

Samen met Anne Jenster, hoogleraar Evangelia Demerouti van de vakgroep Human Performance Management en universitair docent Sonja Rispens, gaat Van Ierland nu verder met het ontwerp van het vak. “Het wordt een keuzevak, bedoeld voor iedereen die een bestuursjaar doet in een studievereniging, studentenvereniging of studententeam. Het vak zal vijf studiepunten opleveren en een half jaar duren. De werklast wordt zo wat gespreid en geeft ruimte om te reflecteren op het eigen groeiproces. Voor zover wij weten, is de TU/e de eerste Nederlandse universiteit die dit gaat aanbieden, al is er wel een vergelijkbare minor te volgen bij de Hogeschool van Utrecht.

In het bestuursvak word je niet aan de hand meegenomen hoe je een bestuursjaar moet doen. “Dat leer je toch het meest door ervaring. Maar het vak is evidencebased en helpt je met best practices. Denk bijvoorbeeld aan een commissie die niet goed loopt of een project dat stil ligt: hoe motiveer je mensen dat weer op te pakken. Dat kun je wel zelf gaan bedenken, maar er zijn al bewezen technieken die werken. In dit vak leer je die technieken en tools. En je kunt ze direct toepassen in je bestuursjaar, want de meeste besturen wisselen rond de zomervakantie.”

Challenge Based Learning

“Een jaar geleden hebben we een onderzoek gedaan of er interesse was onder studenten. Dat bleek het geval, wat onder andere te maken heeft met een verwachting voor studentbestuurders: als je een fulltime bestuursjaar doet en een beurs krijgt, word je geacht daarnaast nog drie vakken te volgen en vijftien studiepunten te halen. Dat is vaak moeilijk haalbaar voor studenten die een fulltime bestuursjaar doen. Bovendien passen de inhoudelijke vakken en bestuursthema’s niet zo goed bij elkaar, terwijl dit vak juist perfect aansluit. Er is dan ook zeker animo voor onder studenten - en hoe mooi zou het zijn als met deze begeleiding een studiepuntseis niet eens meer nodig is. Het concept voor dit bestuursvak sluit ook aan bij Challenge Based Learning, want je bestuursjaar is je grote challenge”, weet Van Ierland.

“Anne en ik hopen hiermee ook andere studenten te inspireren die met een goed idee rondlopen. Doe gewoon een voorstel aan de universiteit, zou ik willen zeggen. Dat gebeurt nog niet zo veel, maar de universiteit zou dergelijke initiatieven juist graag meer willen zien.”