Studiepunten halen voor bestuursbeurs niet meer noodzakelijk

Maandagmiddag werd in de U-raadsvergadering bekendgemaakt dat het verplicht moeten halen van vijftien studiepunten in je bestuursjaar om in aanmerking te komen voor een bestuursbeurs, niet meer nodig is. Dat, met terugwerkende kracht vanaf 1 september jongstleden. De studentenfracties, die zich al vele jaren hard maken voor het afschaffen van die regel, zijn er zeer verheugd over, aldus Boris Zwaan van Groep-één.

foto Angeline Swinkels

Twee eisen die aan de TU/e nodig waren om in aanmerking te komen voor een bestuursbeurs, waren vorig collegejaar al vervallen. Een propedeuse was niet meer verplicht en ook niet het hebben van 75 procent van je studiepunten. Maar je moest als bestuurslid nog altijd wel vijftien studiepunten halen om ook echt in aanmerking te komen voor een bestuursbeurs. Want lang was het adagium van het College van Bestuur: ‘Naast besturen moet je ook blijven studeren’. Dat is nu niet meer nodig.

De eisen van de propedeuse en de 75 procent liet het CvB destijds vallen omdat toen op basis van een uitspraak van het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (CBHO) rondom het Profileringsfonds van de TU Delft bleek dat de legitimiteit van de twee Eindhovense studievoortgangseisen betwistbaar was.

De reden dat nu ook de eis van een verplicht te halen aantal studiepunten met terugwerkende kracht wordt afgeschaft, staat in een brief die het ministerie van OCW volgens universiteitssecretaris Susanne van Weelden op 15 november naar de TU/e stuurde. In die brief wordt gesteld ‘dat een studievoortgangseis niet langer mag worden toegepast bij het bestuursbeurzenfonds voor studenten’.

Besturen en studeren

In de brief waarin Van Weelden dat maandagmiddag aan de U-raad liet weten, staat verder nog te lezen dat het CvB nog altijd veel waarde hecht aan het principe van ‘besturen en studeren samen’. Het CvB is ervan overtuigd dat het voor de ontwikkeling van elke student belangrijk is om verschillende taken naast elkaar uit te voeren tijdens een bestuursjaar, zo staat in de brief. Om die reden zal aan de TU/e ook nu een bestuursbeurs verstrekt worden voor een maximale periode van negen maanden.

Het CvB wijst er ook nog op dat op dit moment een speciaal vak voor studentbestuurders in de maak is, waardoor ze hun taken professioneler kunnen uitvoeren. Over dat vak, dat in september 2022 voor het eerst zal worden aangeboden, schreef Cursor onlangs nog. Het is een initiatief waar ook diverse leden van de U-raad bij betrokken zijn, en waar studiepunten mee behaald kunnen worden. Volgens fractielid Boris Zwaan van Groep-één, die deze maandag afscheid nam van de U-raad, biedt dit vak een mooi alternatief voor de oude regeling.