Het studentenleven herontdekken tijdens de Master Kick-off

Waar vorige week de campus nog volledig in het teken stond van de Bachelor Introductieweek, was het deze week de beurt aan de Master Kick-off. Drie bomvolle dagen moesten aanstaande masterstudenten een introductie geven tot hun masteropleiding aan de TU/e. Al was dat niet eens het zwaartepunt van de dagen: weer op campus mogen zijn, nieuwe mensen leren kennen en gewoon een borreltje drinken met elkaar was na anderhalf jaar corona voor velen een verademing.

“1014 studenten zijn op de Master Kick-off afgekomen. Hieronder waren ook masterstudenten uit eerdere jaren die door corona hun introductieweek van de master hebben moeten missen”, vertelt Jeanette Schoumacher, projectleider van de Master Kick-off. “We hebben in de aanloop naar de week toe vaak het scenario omgegooid omdat het zo onzeker was met de coronamaatregelen. Een week van tevoren zelfs, hebben we nog het een en het ander aangepast. Het bleef een uitdaging.”

Een voorbeeld daarvan is het bezoek aan verschillende bedrijven, een vast onderdeel van de Kick-off. Op woensdagochtend vertrokken de studenten met zestien bussen vanaf de campus. Bij het instappen moesten alle studenten hun CoronaCheck-app laten zien. Alleen bij volledige vaccinatie of met een geldig testbewijs mochten ze mee. “Ik ben blij dat dit onderdeel toch door kon gaan, al durfden niet alle bedrijven het aan om veel mensen over de vloer te hebben. ASML, bijvoorbeeld, gaf aan zich dit jaar terug te trekken.”

Pendelbusje naar vaccinatiestraat

Dat corona een stempel drukte op de week was niet alleen terug te zien in alle strenge maatregelen, maar ook in de optie die de universiteit aan met name internationale studenten aanbood. “Net zoals in de Bachelor Introductieweek lieten we deze week een pendelbusje op en neer rijden tussen de campus en de vaccinatiestraat aan de Antoon Coolenlaan. Het is vooral voor internationale studenten een behoorlijk uitzoekwerk om een prik te halen. Op de GGD-locatie konden ze zonder afspraak terecht.”

Blije gezichten

Toch mochten al deze maatregelen de pret niet drukken. “Tijdens de verschillende momenten samen, zoals bij de pubquiz in de Zwarte Doos, zag je de blijdschap op de gezichten. De studenten waren echt blij om weer iets te kunnen ondernemen dat bij het studentenleven past. De meesten zijn anderhalf jaar niet op de campus geweest en moesten weer wennen aan wat er zoal bij komt kijken.” De masterweek was hiermee voor veel studenten een herintroductie tot het studentenleven. Donderdagavond werd de Master Kick-off afgesloten met verschillende feesten op de campus met een maximum aantal bezoekers.

En hoe zit het met het aantal coronabesmettingen? “We hebben de deelnemers op het hart gedrukt om melding te maken bij besmetting, maar tot nu toe hebben we nog geen meldingen ontvangen.”