'We blijven samen van Intro tot afstuderen'

“De Intro is er om vrienden te maken”, benadrukt iedereen die in een officiële rol aankomende studenten toespreekt. Cursor vond een praktijkvoorbeeld toen ze onverwacht op de harde kern van een van de introgroepjes van Industrial Engineering stuitte. Team Bierchi, ook wel de ‘Balkan boys’, bestaat uit zes studenten die vol goede moed aan hun studie beginnen. Met Cursor maakten ze de afspraak dat ze ieder jaar een update geven. Vandaag stellen we ze voor.

Zes vrienden die elkaar op de maandag van de Intro nog nooit gezien hadden, waren vier dagen later onafscheidelijke vrienden voor het leven. Cursor trof ze bierdrinkend, tevreden en goedlachs, maar wel wat vermoeid aan op vrijdag vroeg in de middag in community café Hubble. Dat sommigen dronken zijn, is niet vreemd, want ze zijn bezig met het verbeteren van het wereldrecord adje zetten. Kyo van Koolwijk staat nu op 1.664 seconden, maar hij probeert het graag nog een keer, of twee keer, of drie.

“We kwamen hier om een of twee biertjes te doen”, zegt Daniël Yordanov (Bulgaarse achtergrond), maar Kyo haalde direct een eend. En nog een.” Een eend is in Hubble een dienblad met 12 biertjes. Kyo haalde dus ook de timer die al adtend te bedienen is. Daniël is naar eigen zeggen degene die het verstandigst drinkt. “Als ik merk dat het niet meer goed valt, dan stop ik gewoon. Ik drink er niet doorheen, zoals je soms ziet bij anderen. Ik merk trouwens ook dat ik vaak degene ben die anderen naar huis brengt.”

Balkan

Het viel de zes op dat ze bijna allemaal bicultureel zijn. De achtergrond van (groot)ouders in de Zuidoost-Europese regio maakt dat ze zich vandaag de ‘Balkan boys’ noemen. De teamnaam Bierchi komt voort uit de eerste poging van het Turkse groepslid Can Kücüközkan het woord biertje te spellen.

Ook in de groep zit Mirko Talev wiens ouders uit Macedonië komen. “We hebben een goede Intro gehad, eigenlijk alleen maar met water gespeeld.” Als hij volgend jaar Intro-papa is, wil hij zijn kids meegegeven wat hij dit jaar gemist heeft. “Dat is een beetje serieuze informatie over hoe het studeren gaat en zo.”  Het zal Jelle Baumgarte (niet uit Duitsland maar uit Axel in Zeeland) vandaag worst wezen en Bart Vriese vindt het nu vooral belangrijk dat ze vrienden zijn geworden.

Ze hebben toch veel geleerd. “We weten nu overal de weg. En de fietsenstalling onder Atlas is dichtbij, veilig en leeg”, zegt Bart. Ze voorspellen dat ze over een jaar nog een vriendengroep zijn. Mirko is daar heel zeker van: “Wij maken geen ruzie. Wij vertrouwen elkaar. Wij gaan niet out! Wij hebben geen bijnamen nodig.”

Goede voornemens

Wat er verder aan plannen zijn: Can gaat bij TU/e’s basketbalvereniging. Iedereen haalt zijn BSA, Jelle zelfs al zijn zestig studiepunten. Bart denkt dat iedereen op kamers zal zijn. Mirko wil zijn eigen bedrijf in webdesign hebben gestart.

Jelle heeft zich op Introdonderdag - voorlopig - ingeschreven bij SSRE, althans hij heeft er dertig euro voor betaald. Zélf is hij ook benieuwd of hij er lid zal worden. Cursor gaat de zes heren de komende jaren volgen. En als er wat te melden is over belangrijke studentenzaken, zal ze erover berichten.

Vóór Cursor ze - voorlopig - met rust laat komt Kyo vragen of de redacteur wel begrijpt dat hij zijn Intro-rol spéélt. “Eigenlijk ben ik wel een goed gemotiveerde student, hoor.”  We gaan het zien.