Studentenhuis moet milieupas delen

De milieupas komt in de plaats van de stadspas in Eindhoven. Studentenhuizen en andere gedeelde woonvormen op één adres met één voordeur moeten vanaf 1 januari 2022 de milieupas gaan delen. Die nieuwe pas staat voortaan niet meer op naam maar op adres. Met de milieupas kan je naar de milieustraat en je opent er de ondergrondse containers mee.

foto Marcel Rommens / Shutterstock

Tussen half september en eind oktober krijgt ieder Eindhovens adres een nieuwe milieupas. Vanaf 1 november kun je die gaan gebruiken. In de periode november en december 2021 werken de oude stadspas en nieuwe milieupas naast elkaar. Vanaf 1 januari 2022 werkt enkel nog de nieuwe pas. Wanneer je verhuist, moet je de milieupas achtergelaten voor de nieuwe bewoner(s).

De pas wordt behalve bij de milieustraat ook gebruikt voor als sleutel voor de ondergrondse containers. Verliest een huisgenoot de pas, dan heeft vanaf 2022 het hele studentenhuis daar dus last van. Daarnaast dien je te gaan betalen voor de milieustraat na het twaalfde bezoek. Dat geldt ook niet meer individueel, maar voor het hele huis.

De gemeente waarschuwt in het persbericht ook wederom voor het dumpen van afval als de containers vol of kapot zijn: meld dit bij de klantenservice van Cure of in de Buitenbeter app. Op de campus is het afval dumpen vooral voor woontoren Luna vaak een probleem. Als je afval naast de container zet, riskeer je een boete. Er wordt steekproefsgewijs gecontroleerd. Vuilniszakken worden uitgepluisd om gegevens van de vervuiler te vinden en die te beboeten.

Afvalverwerker Cure laat in een reactie weten dat studenten voorlopig de ondergrondse containers ook nog met hun campuskaart kunnen openen, maar het is onduidelijk hoelang dat nog mogelijk blijft. Als dit wijzigt zal daar nog bericht over komen.