TU/e-studente dingt mee in HEMA Design Contest

Stel je staat op een feestje en een kennis of ver familielid waar je nou net niet het telefoonnummer van hebt, maakt een heel leuke foto die je eigenlijk ook wel wilt hebben. Je vergeet het nummer te vragen en…weg foto. TU/e-studente Yvonne Bruin overkwam dit iets te vaak. Zij bedacht daarom HeMy, een foto-uitwisselingsplatform dat dit soort onhandige situaties voorkomt. Met HeMy doet Bruin mee aan de HEMA Design Contest waar nog tot en met 30 september gestemd kan worden.

foto Jocky Dock / Shutterstock

“HEMA bestaat dit jaar 95 jaar en daarom is er voor de designwedstrijd voor het thema feestvieren gekozen. Voor corona kwam ik nogal eens op feestjes en ik houd ook gewoon van foto’s maken. Elke keer was ik na zo’n feestje op zoek naar bepaalde foto’s en dan bleek dat iemand die ik niet kende de foto had gemaakt", vertelt de masterstudent Industrial Design.

En dan kun je dus wel fluiten naar je foto. Uit dit ongemak werd HeMy geboren. “Kortgezegd is HeMy een digitaal systeem waarmee feestgangers via een QR-code in een cloud kunnen inloggen. Via deze cloud kunnen de gasten dan de foto’s uploaden, opslaan en delen met elkaar zodat iedereen de foto’s in zijn of haar bezit heeft. Vervolgens kunnen de foto’s worden afgedrukt met de HEMA-fotoservice. Het moet vooral alles makkelijker maken op een feestje.”

Duurzaam design

En dat laatste was ook een van de eisen waar het ontwerp aan moest voldoen om überhaupt mee te mogen doen aan de HEMA-contest. “Het ontwerp moest ook duurzaam zijn en echt een oplossing bieden voor een probleem waar we in ons dagelijks leven alemaal wel een keer tegenaan lopen. Of dat nou een heel ernstig probleem is of gewoon praktisch zoals bij mijn ontwerp.”

Combinatie

De 22-jarige vertelt dat de jury vooral gecharmeerd was van het feit dat HeMy een bestaande service van HEMA combineert - de fotoservice - met een nieuwe service - de QR-code waarmee feestgangers foto’s kunnen delen. “Deze combinatie zien zij als duurzaam en daarmee had ik natuurlijk weer een pluspunt te pakken.”

Stemmen

Er kan nog tot en met 30 september op de designs gestemd worden. “Naast HeMy zijn er nog 9 andere designs in de running. Als ik win mag ik HeMy daadwerkelijk gaan ontwerpen met een professioneel team van HEMA en vervolgens zal het in de winkels worden verkocht.”