Partners project Zero Waste delen eerste ervaringen

De berg restafval terugbrengen naar nul - en dat is wat de TU/e wil - kan alleen door samenwerking van alle partners die dagelijks spullen binnenbrengen op de campus. Denk aan voedsel, papier, tafels, koffiebekers en zelfs schoonmaakmiddelen en vraag je af waar de resten blijven. Dat deden de cateraars, schoonmaakorganisatie Asito en alle andere leveranciers samen met afvalverwerker Renewi. “De ontwikkelingen gaan nu razendsnel.”

De ambitie om een afvalvrije universiteit te zijn in 2030 is alleen haalbaar als het huidige systeem van produceren en gebruiken van materialen wordt losgelaten. De betrokken facilitaire leveranciers van de TU/e zijn afgelopen tijd vijfmaal bijeengekomen om samen te onderzoeken hoe de universiteit de afvalberg zoveel mogelijk kan reduceren. In de slotpresentatie werden mooie praktijkervaringen gedeeld.

Afvalcoach

Cindy Beckers, die voor schoonmaakbedrijf Asito de Radboud Universiteit en de TU/e onder haar hoede heeft, vertelt het verhaal van de afvalcoaches. Ongeveer twintig medewerkers die overdag schoonmaken in de publieke ruimtes van de campus, hebben van afvalverwerker Renewi geleerd hoe belangrijk het is om afval te scheiden. Een van hen is John Jagroe, hij werkt in het Auditorium. “Ik hoorde dat het veel energie en geld kost als Renewi achteraf het afval moet scheiden. Nu ga ik er goed voor zorgen dat we alles gescheiden aanbieden. Ik sta er nu ook meer achter dat de prullenbakken uit de collegezalen hier zijn weggehaald. Eerst had ik mijn bedenkingen, ik wil geen rommel van de vloeren rapen. Maar we dwingen nu eigenlijk de studenten om het afval in de Tulips (bakken waarin afval gescheiden ingezameld wordt, red.) te doen en ik zie dat het werkt.”

Asito vraagt aan de afvalcoaches om net iets verder te kijken dan hun eigen werk. Beckers: “We vragen ze gastvrijheid te tonen en vragen van gebouwgebruikers over afval te beantwoorden. Dat is nieuw voor ze en soms even wennen. Maar ik heb al medewerkers enthousiast horen vertellen over contacten met studenten. Eentje vroeg waar een chipszak in moet. Dat is trouwens bij hij het restafval, want er zit een metaallaagje in.”

Snelle ontwikkelingen

Steven ten Cate, accountmanager van cateraar Appèl, wijst de toehoorders erop dat de ontwikkelingen soms zó snel gaan, dat tijdens de implementatie van een proces de inzichten dusdanig veranderen dat er een nieuw, nog beter proces opgestart wordt. Als voorbeeld noemt hij de koffiebeker.

“De koffiebeker zorgt voor een groot volume aan afval. Daarnaast bevatten die bekers een coating die ervoor zorgt dat ze alleen gerecycled kunnen worden tot toiletpapier. Dit past niet in een circulair afvalsysteem, want de beker komt niet als beker terug in de keten, maar als wc-papier. Er zijn ontwikkelingen om de coating uit de beker te halen, maar dan blijven we nog met een groot volume zitten. Een oplossing kan zijn Bring Your Own. Hierbij moet je letten op voedselveiligheid. Wie is verantwoordelijk als de beker niet schoon is, maar wel gebruikt wordt?”

Van cup naar Billie Cup

Op dit moment denkt Appèl dat de Billie Cup een oplossing kan zijn. Ten Cate: “We vragen dan borg voor een cup, die na gebruik steeds ingeleverd kan worden voor een schone cup. Het is een onbreekbare beker, waaruit je warme dranken, soep of desserts kan nuttigen. De cup wordt geproduceerd zonder toegevoegde vervuilende stoffen. En de beker is circulair: als deze na herhaaldelijk gebruik niet meer uitgegeven kan worden, kan hij weer verwerkt worden tot een nieuwe cup.”

En de ontwikkelingen gaan steeds verder, weet Appèl. “Er worden nu automaten ontwikkeld waar je de gebruikte Billie Cup in kan leveren, zodat die gewassen kan worden. Jij ontvangt direct een nieuwe schone Billie Cup terug. Daarnaast kan je in die automaat ook je PET-fles of blikje voor statiegeld inleveren.” Het is nog geen gelopen race, stelt Ten Cate: “Maar we bespreken volgende maand met de TU/e of en hoe we de Billie Cup kunnen implementeren. En wie weet wat er volgend jaar aan mogelijkheden ligt.”

Too Good To Go

Al eerder, eind oktober of begin november, wil Appèl zich aansluiten bij organisatie Too Good To Go. “Alle producten die we niet verkocht hebben, en die wij de volgende dag niet opnieuw kunnen aanbieden, gaan - onder strikte voorwaarden -, aan het eind van de dag via Too Good To Go in de verkoop.”

Zero waste voor restafval is ook ons doel”, zegt de cateraar, ”en dit is een prima passende oplossing voor overproductie die anders weggegooid zou worden. Daarnaast is een pakket van Too Good To Go supervoordelig voor onze klanten. Studenten en medewerkers kunnen de gereserveerde producten ophalen bij de locaties waar ze de bestelling geplaatst hebben.”