TU/e-student rondde drie masters cum laude af

Drie masters cum laude afronden in drie jaar tijd, en daarnaast een parttimebaan als wiskundedocent op het Lorentz Casimir Lyceum. Dirk Lauret laat het kinderspel lijken, maar dat was niet altijd zo voor hem. “Voor mijn allereerste tentamen aan de TU/e kreeg ik een 3,5 terug.”

foto Loraine Bodewes

Niemand, Dirk Lauret zelf incluis, had ooit bedacht dat hij met zo’n klinkende cijfers drie masters tegelijkertijd zou afronden aan de TU/e. Op zijn lijst prijken tienen, negens, achten en een paar verdwaalde zevens. “Als je mijn docenten aan de middelbare school had verteld dat ik later cum laude zou afstuderen, hadden ze je niet geloofd.”

Op de middelbare school moest Dirk hard werken voor een zesje of vijfenhalf en in 5-vwo was hij zelfs blijven zitten. "Het was dan ook zeker geen vooropgezet plan om mijn masters met zulke punten af te ronden. Maar toen ik de eerste 9 binnenkreeg, en daarna de tweede, dacht ik: ‘nu ga ik het proberen ook’.”

Keuzestress

Waarom drie masters? “Ik kon tijdens mijn bachelor Electrical Engineering niet kiezen wat ik daarna wilde doen. Ik ging voor een master Electrical Engineering, maar tijdens de keuzevakken kwam ik erachter dat ik lesgeven ook heel leuk vind.”

Ook de keuzevakken op het gebied van security hadden zijn warme belangstelling. “Toen kreeg ik keuzestress: een master Science Education and Communication erbij? Of een master Information Security Technology? Ik vond het een hele moeilijke keuze en heb daarom maar besloten om alle drie de masters tegelijkertijd te doen”, zegt hij met Brabantse nuchterheid vanuit een kantoor aan de ETH Zürich, waar hij sinds augustus werkt als promovendus.

De reactie van zijn vader toen hij vertelde dat hij voor drie masters ging, was: 'Je bent knettergek, dat ga je toch niet doen!'. “We kregen er bijna ruzie om. Mijn vader wil niet dat ik een stereotype nerd word, die alleen maar bezig is met zijn studie. Maar nu is hij supertrots op me, net als mijn moeder. En ze zorgen ervoor dat ik met beide benen op de grond blijf staan.”

Dirk heeft het hele laatste jaar van zijn bachelor gebruikt om de drie masterprogramma’s op elkaar af te stemmen. “Dat was een heel gepuzzel, omdat alle masters origineel twee jaar duren. Dankzij de hulp van de studieadviseurs hebben we een mooi studieprogramma weten te maken.”

Het volledige interview met Dirk is terug te vinden op de nieuwssite van de universiteit.