Hartjes voor Oekraïne in innoSpace

Het trappenhuis van TU/e innovation Space staat vanaf dinsdag vol met gele en blauwe hartjes. Dat is dankzij het project Collecting Compassion van masterstudent Industrial Design Tim de Jong. Samen met medestudent Katja van Weert en software engineer Frank Hartman creëerde hij in twee weken een lichtinstallatie, die studenten en medewerkers van de TU/e in staat stelt om medeleven te tonen aan iedereen die geraakt is door de oorlog in Oekraïne.

Het idee voor het lichtkunstwerk ontstond in de supermarkt, vertelt De Jong. Hij liep daar de community manager van innovation Space Sima Keijzers-Puodziute tegen het lijf. De oorlog in Oekraïne raakte haar als Litouwse dicht bij huis: “Ik ging op persoonlijke titel al wel naar protesten en werkte mee aan andere acties, maar ik wilde ook graag bij innoSpace iets symbolisch doen.” De Jong voelde op zijn beurt de sterke behoefte om zijn medeleven te betuigen aan iedereen die aangedaan was door de oorlog en was op zoek naar een manier om dat te uiten.

Witte kleur

Die behoefte mondde uit tot een lichtkunstwerk van gele en blauwe hartjes in het trappenhuis van innovation Space. Voorbijgangers tekenen de hartjes op een tablet die op de eerste verdieping staat. Elk getekende hartje verschijnt op de muur. Wanneer de blauwe en gele vormen over elkaar heen vallen, ontstaat een witte kleur. “Die staat voor hoop en vrede”, licht De Jong toe.

Tekst gaat verder onder de video.

Hartjes voor Oekraïne in innovation space

Innovation Space ondersteunt het project door de locatie en de materialen te leveren, vertelt Madis Talmar, programmamanager voor extracurriculair onderwijs, die uit Estland komt en zich de situatie in Oekraïne daardoor ook extra aantrekt. “Iedereen gaat weer over tot de orde van de dag, terwijl daar de oorlog voort blijft woeden. Dit kunstwerk is ook een manier om mensen bewust te laten blijven van wat er daar speelt.”

Locatie

Talmar is blij met hoe snel De Jong zijn team op poten heeft weten te zetten. “De oorlog ontwikkelde snel, dus we moesten ook snel handelen met dit tijdelijke studententeam. Het is fijn dat dat is gelukt.” Het trappenhuis van innovation Space vindt hij een perfecte locatie voor de installatie. “Iedereen loopt hier voorbij, het is net een Stairway to Heaven.”

Afgelopen donderdag legde het team van Collecting Compassion de laatste hand aan het project. Teamlid Katja van Weert checkte alle visuals nog eens extra goed. Frank Hartman voegde de laatste zinnen aan zijn code toe. De Jong maakte een lijstje van alle kinderziektes van het project waar nog snel een oplossing voor moest worden gezocht.

De drie schoven twee weken lang alles opzij om het kunstproject tot een goed eind te brengen. En dat is volgens De Jong gelukt. “Alles werkt. Nu hoop ik alleen nog dat in de komende vier weken de individuele lieve gele en blauwe tekeningen uitgroeien tot één groot wit vlak.” Iedereen is welkom om een hartje te komen tekenen in het trappenhuis.