Zuipen en zuurkool voor 550 gasten

Als pre-party voor de dag waarop de Nederlandse vorst of vorstin zijn of haar verjaardag met het volk viert, organiseert het kleine dispuut Camelot Excalibur al sinds de jaren tachtig Camelot Kingsnight, destijds Koninginnenacht. Het dispuutshuis aan de Fuutlaan was een geschikte locatie tot de buurtbewoners het niet meer pikten. Dit jaar organiseert het dispuut Kingsnight in Dynamo. “We faciliteren dat mensen onbeperkt kunnen zuipen.”

archieffoto Wildschieters

Camelot Excalibur bestaat al heel lang (dit jaar wordt het elfde lustrum gevierd) en is nog steeds heel klein. Het dispuut, onafhankelijk van studie of vereniging –de enige eis is dat je een TU/e-student van het mannelijk geslacht bent-, heeft in die 55 jaar 88 reünisten verzameld en kent op dit moment tien actieve leden.  Drie daarvan vertellen Cursor wat er zoal komt kijken bij een goed verzorgd feest.

Tommie Kerssies (Data Science) heeft net wat meer Kingsnight-ervaring dan Wouter Brans (Mechanical Engineering) en Jasper de Bruin (Sustainable Innovation). Hij somt de kenmerken van hun feest op: “Het is licht als het begint, er is avondeten, het is zo dicht bij het station dat je de trein kunt pakken als je naar huis wilt én je kunt vroeg naar bed om festivals op Koningsdag te vieren. Dat maakt het een heel geschikte pre-party.” Veel van de 550 gasten komen van buiten Eindhoven. Onder hen zijn ook de ouders van de organisatoren.

Midden jaren tachtig organiseerde Camelot voor het eerst een huisfeest ter ere van de Koningins verjaardag bij Høs Burcht aan de Fuutlaan. Het huis in de Eindhovense villabuurt is te herkennen aan de paarse voorgevel met kantelen en huisvest zeven leden. “Eerst werd het nog in de nacht gehouden en de herrie beviel de burgers om ons heen niet zo”, zegt Wouter. “Daarop is besloten er een pre-party van te maken, van 16.00 u tot 23.00 u.”

Bomvol

Van horen zeggen weten de drie dit over Camelot Kingsnight: “De grootste editie op Høs was in 2014, daar kwamen 400 man. Dat was voor de buurt te groot en er werd ook buiten op straat gefeest. Daarna is het teruggeschroefd naar 360. Het laatste huisfeest is na één uur afgekapt omdat de buurtbewoners hadden geklaagd bij de brandweer dat er te weinig vluchtroutes waren. Daarop zijn alle gasten naar de Ballenbak van het E.S.C gegaan en daar is toen de allergrootste omzet ever gedraaid.”

Vanaf toen werden externe locaties afgehuurd, de heren noemen graag het Evoluon in 2017. In 2018 werd Tommie als feut betrokken bij de feestcommissie. Toen hij als voorzitter volop in de voorbereiding zat bij Kingsnight 2020 werd zijn taak ruw stopgezet door corona. Maar de drang om een feest te organiseren bleef en nu, eindelijk, is het zover. “We staan te popelen.” Wouter en Jasper vinden het eveneens een prachtige uitdaging. Hun webpagina telt de seconden af.

Onbeperkt zuipen

Het is nogal een klus. Om onbeperkt zuipen zo goedkoop mogelijk aan te bieden (een ticket kost 19,50 euro) moeten middelen gevonden worden. Wouter heeft geleerd hoe je zo’n feest verkoopt aan sponsoren. “Het is zinvoller om gepassioneerd over ons feest te praten dan het te zakelijk in te steken. Ik moet inschatten wat wij voor het betreffende bedrijf kunnen betekenen”, zegt hij.

Om een maaltijd uit te delen moeten er 35 kilo’s aardappel worden gekookt met bijbehorende zuurkool. “Dat gaat in twee enórme pannen en het stampen doen we met een betonboor.” De locatie moet akkoord gaan dat ze eigen biercontract hebben voor vijftig fusten Grolsch en ze moeten zorgen dat er per honderd man een beveiliger is.

CV

Volmondig beamen de mannen dat ze de organisatie op hun curriculum vitae zetten. Jasper: “Ik heb echt geleerd hoe ik overzicht houd bij het project en hoe fijn een superduidelijke structuur is. Als je echt iets groots voor elkaar wilt krijgen is dat nodig”. Tommie heeft management-skills onder de knie gekregen. “Dat leer ik in mijn studie Data Science niet in praktijk. Nu ben ik als voorzitter verantwoordelijk voor wat iedereen doet. Ik ben niet een geboren manager, dus ik heb inmiddels veel geleerd.”

De tickets zijn uitverkocht, er is wel een reservelijst aangelegd.