De TU/e verwelkomt de mazzelaars die een kamer vonden

Ze kijken onwennig om zich heen, een rood katoenen tasje met TU/e-opdruk over de schouder: de nieuwe internationale studenten die in september in Eindhoven aan hun bachelor beginnen. Het zijn de geluksvogels: zij hebben wél woonruimte gevonden in een stad waar de kamernood huizenhoog is. Vandaag, op vrijdag, verwelkomt de universiteit ze tijdens de TU/e Welcome Day. Sukhman Singh, Tharun Kunaar en Arta Priedniece vertellen hoe zij de kamerjacht hebben ervaren.

De hal van het Auditorium stroomt langzaam vol op vrijdagochtend. De internationale eerstejaars registreren zich voor de TU/e Welcome Day en nemen een tas met informatie in ontvangst. Op het programma van de dag staan een presentatie, een informatiemarkt in Atlas (zie hoofdfoto) en een sociaal onderdeel met workshops, spellen, een borrel en een diner.

De studenten die hier zijn, hebben geluk: zij hebben onderdak. De TU/e gaf internationale studenten eerder het dringende advies niet naar Eindhoven te komen als zij voor aanvang van het collegejaar geen woonruimte hebben gevonden. Dat betekent: de droom van studeren aan de TU/e opgeven of uitstellen.

Geld

Sukhman Singh (18) gaat Mechanical Engineering studeren. Hij heeft een appartement gevonden in Eindhoven, maar dat kostte de nodige tijd. “Ik ben van eind mei tot in juli aan het zoeken geweest. Ik kom uit India, maar ik ben vijf jaar geleden met mijn ouders naar Brussel verhuisd. Ik had dus als voordeel dat ik naar Eindhoven kon komen om woonruimte te bekijken. Dat heb ik drie of vier keer gedaan.”

Eerstejaars Chemical Engineering Tharun Kunaar komt ook uit India. Hoe is hij erin geslaagd woonruimte te vinden? “Door veel geld uit te geven, I guess”, zegt hij met een scheef lachje. En dan, serieus: “Ik heb me bij wel acht of tien bureaus ingeschreven en daar kwamen steeds kosten bij kijken. Het was erg moeilijk om iets te vinden, ik heb gezocht van eind mei tot de tweede week van juli.” Kunaar is blij met zijn woning dichtbij de campus, “maar ik heb me wel zorgen gemaakt”.

Jezelf verkopen

Arta Priedniece (18) gaat Applied Physics studeren, maar eerst staat er nog een examen Nederlands op het programma, waarvoor ze de afgelopen weken gestudeerd heeft. Begin augustus is ze vanuit Letland naar Helmond gekomen, waar ze twee kamers huurt in een huis met enkele andere meiden. “Ik ben in juni begonnen aan de kamerjacht en het heeft me twee weken gekost.”

Hoe kreeg ze dat zo snel voor elkaar? “Door mezelf goed te verkopen denk ik”, lacht ze. “Mijn huisgenoten zochten een Nederlandse, werkende vrouw van 22 jaar of ouder, maar toch ben ik het geworden. Ik heb verteld dat ik een hardwerkende student ben en een sportvrouw – ik ben een van de topbadmintonners van Letland – en dat ik niet zo’n feestbeest ben.”