Ludieke actie tegen kunstwerken

Wat als de kunst op de werkvloer je een rotgevoel geeft? Bijvoorbeeld omdat het schilderijen betreft waarop alle mannen in toga’s gekleed zijn en alle vrouwen in jurken met een flink decolleté? Laura van Hazendonk, PhD bij Chemical Engineering, besloot in actie te komen. Met enkele geestverwanten – onder wie TU/e-studenten Naomie Amsing en Tobias Plugge – maakte ze een parodie op een van de schilderijen.

Telkens als Laura van Hazendonk een meeting heeft in de Jan Pieter Minckelers Zaal, voelt ze zich er onprettig bij: de serie van vijf kleurrijke schilderijen die er hangt, met daarop mannen en vrouwen die onder andere een drankje nuttigen in – aan de achtergrond te zien – de Senaatszaal van de TU/e. “Kijk, alle mannen hebben een toga aan, terwijl alle vrouwen een diep uitgesneden jurk dragen. Vooral op het grootste schilderij is het erg”, wijst ze aan.

Wat voor effect hebben de schilderijen op haar? “Ik voel me er niet door geïntimideerd, maar ze geven me het impliciete signaal dat deze omgeving niet voor mij is.” Het zijn immers de mannen die de toga’s dragen, die het hoogleraarschap bekleden. De vrouwen lijken alleen arm candy te zijn. En dat terwijl de faculteit, weet Van Hazendonk, juist graag meer vrouwen wil aantrekken.

Een maand of drie geleden uitte de PhD haar bedenkingen op een anoniem kaartje in de ‘social safety ideeënbus’ van de faculteit. “Ik weet van één collega dat ze hetzelfde heeft gedaan. Meer medewerkers storen zich overigens aan de schilderijen, we praten er onderling over.”

Actie

Omdat de melding via de ideeënbus geen – merkbaar – effect sorteerde, kwam Van Hazendonk in actie. Dat deed ze samen met Tobias Plugge, masterstudent Sustainable Energy Technology, en Naomie Amsing, die binnenkort haar master bij Biomedical Engineering afrondt. Ook Plugges vriendin schilderde mee. Van het viertal komt alleen Van Hazendonk vaak in Helix, maar de anderen delen haar gevoel.

“Het is belangrijk dat je je bewust bent van de symboliek die je gebruikt, zeker als social safety een speerpunt is van de faculteit”, zegt Amsing, die zich als voormalig UR-lid en student-assistent heeft ingezet voor diversiteit en sociale veiligheid op de campus. “Met de actie willen we dat bewustzijn vergroten”, voegt Plugge toe.

De vergaderruimte die het betreft, de Jan Pieter Minckelers Zaal op de tweede verdieping van Helix, zal voor veel mensen de eerste kennismaking zijn met de faculteit, aldus Van Hazendonk, “Bijvoorbeeld sollicitanten. En zojuist verliet een groepje vwo-scholieren de zaal, die werken hier aan hun profielwerkstuk. Hoe zullen zij naar de schilderijen hebben gekeken?”

Toch hoeven de werken wat haar betreft niet allemaal te verdwijnen. “De grootste liefst wel, maar enkele andere vind ik minder erg. Die kunnen misschien gecombineerd worden met andere kunst, zodat het geheel een andere uitstraling krijgt.”

Parodie

Het groepje heeft bewust voor een ludieke actie gekozen: “We willen niks kapot maken”. Op een laken uit de kast van Amsing schilderden zij een niet onverdienstelijke kopie van een van de schilderijen, maar wie goed kijkt, ziet dat de seksen zijn verwisseld. De togadragers zijn nu vrouwen, terwijl de mannen er sexy bij staan in crop tops. Amsing: “En we hebben tegelijkertijd geprobeerd wat diversiteit toe te voegen wat huidskleur betreft.”

Op maandagochtend rollen ze het laken uit voor managing director Mark de Graef, die de actie wel kan waarderen: “Ik waardeer het signaal en stel ook jullie rechtstreekse benadering enorm op prijs.” Hij raadt Van Hazendonk aan om het via de faculteitsraad te spelen, maar belooft de kwestie zelf ook in het faculteitsbestuur te bespreken en ermee aan de slag te gaan. “Jullie mogen me erop aanspreken.”

Met die toezegging op zak, glippen de drie de Minckelers Zaal in, waar ze het laken met hun parodie voorzichtig over het betreffende schilderij spannen. Met enige trots bekijken ze het resultaat. “Ik ben benieuwd hoe lang het blijft hangen”, lacht Van Hazendonk.