Alumni vullen Besturendag met carrièretips voor studenten

Studentenorganisatie Business Core Eindhoven (BCe) neemt de taak op zich om TU/e-studenten en bedrijven met elkaar in contact te brengen. Ze organiseert ieder jaar verschillende events waaronder een symposium, lunch lectures en een Besturendag. Woensdag kwamen vijf bedrijven naar het afgehuurde MicroLab om studenten die actief zijn in een bestuur te ontmoeten en ze tips te geven.

foto Levi Baruch

Op de zesde Besturendag van BCe krijgt viceprecident Nicole Ummelen het podium voor een openingsspeech. Ze vertelt de gasten, die allemaal in een studentenbestuur actief zijn, over enkele bijzondere ervaringen die ze meemaakte in de tien jaar die zij deel uit maakt van TU/e’s College van Bestuur. Ze herinnert zich de eerste maal dat timide studenten tijdens een bestuursvergadering kwamen vragen om financiering, hoe zij -maanden na de afwijzing daarvan- terugkwamen met een gefundeerder plan, hoe daar Solar Team Eindhoven uit voortkwam en dat daar ook nog de start up Lightyear op volgde.

Luisteren

Een recenter verhaal van Ummelen gaat over de bezetting van de bestuurskamer door leden van University Rebellion en End Fossil Occupy. “Een bestuur moet ook praten met mensen die niet in dezelfde bubbel zitten als zijzelf. Dat is zelfs verrijkend. Ik wil je meegeven dat je vooral moet luisteren naar mensen die anders denken dan jij.”

Ze wijst erop dat de actievoerders in feite hetzelfde streven hebben als de organisatoren van deze bijeenkomst. Het thema vandaag is ‘Own your future and embrace sustainability’. Het doel is vaardigheden aangereikt te krijgen die van pas komen in een bestuur. Nevendoel is in contact te komen met potentiële werkgevers.

Onderhandelen

Jonge medewerkers van vijf bedrijven -en veelal alumni van de TU/e- geven workshops aan bestuursleden van bijvoorbeeld URE en studentenhockeyvereniging Don Quishoot. Shell houdt een brainstormsessie met de naam From Paris (waar het klimaatakkoord getekend werd, red) to Pernis (waar Shells raffinaderij staat, red). Consultancybureau Strategy & laat de studenten in tweetallen een spel spelen waarmee ze handiger worden in onderhandelen en Gupta Strategists (een adviesbureau gericht op de gezondheidszorg) gebruikt de workshoptijd om training te geven in het piramide-principe. “Hiermee kun je uitstekend problemen of verslagen structureren”, zegt alumnus Sven Roefs. “Ik vind deze bijeenkomst waardevol voor beide partijen. Wij geven de studenten informatie die bruikbaar is in hun carrière, wij krijgen de kans om hen ons bedrijf te tonen.”

Toepassen

Twee van de carrièregerichte studenten zijn Rowan Griffioen en Floor Nolet (beiden bestuurslid bij Integrand en vierdejaars student Industrial Engineering). Griffioen is tevens werkstudent bij Lightyear en is verrast dat hij hier voor het eerst hoort dat consultancybureau Deloitte er in de startupfase bij betrokken was. Nolet volgde een workshop bij McKinsey & Company. “Ik heb geleerd dat je bij een probleem niet gelijk een oplossing moet zoeken. Je kunt het beter eerst onderverdelen in subproblemen en die stapsgewijs analyseren om vervolgens naar een concrete oplossing te werken.” Ze is zeker van plan om deze werkwijze in de eerstvolgende wekelijkse vergadering van Integrand toe te passen.