Eerste eis bezetters TU/e ingewilligd

De eerste van de drie eisen van University Rebellion en End Fossil Occupy is ingewilligd: het CvB heeft de klimaatnoodtoestand uitgeroepen, althans zo interpreteren de demonstranten dat uit de e-mail die het College nog gestuurd heeft na hun verklaring. Daarin erkennen ze in ieder geval de klimaatcrisis evenals de oneerlijke schade die die crisis veroorzaakt (heeft).

In die mail van het CvB staat echter ook dat de universiteit de huidige bezetting onhoudbaar vindt en dat de studenten moeten vertrekken uit de kamers die ze nu bezetten, maar het bestuur wil ze wel een andere ruimte bieden in Atlas waar ze overdag mogen protesteren. End Fossil Occupy en University Rebellion laten weten dat ze het daar niet mee eens zijn en ze zojuist met het CvB verder onderhandeld hebben. 1.650 blijft bezet, maar niet dit weekend, enkel weer vanaf maandag 12 december 07.00 uur. Of er komende week ook weer overnacht zal worden is nog niet duidelijk. Het CvB wil dit niet, de actiegroepen wel.

De mail van het CvB:

Nog grote stappen nodig

University Rebellion en End Fossil Occupy hebben vanavond ook nog een groot statement gepubliceerd als uitgebreide reactie op de verklaring van het TU/e-bestuur. Daarin spreken ze hun dankbaarheid uit voor de erkenning van de klimaatcrisis door het CvB, maar zeggen ook dat er nog veel stappen moeten volgen, zoals een concrete toezegging hoe de transparantie van de derde geldstroom wordt waargemaakt en geven ze een ruime uitleg met wetenschappelijke onderbouwing waarom de banden met de fossiele industrie dienen te worden verbroken.

End Fossil Occupy: “We zijn moe en tegelijk hebben we ook veel energie. Dat komt door de overwinning: de klimaatcrisis is nooit eerder erkend als probleem door het CvB en nu wel. We hebben goede moed dit ook volgende week weer vol te houden, zeker nu we onze ruimte langer hebben kunnen behouden. De sfeer is opgewekt hier, we ruimen wat op en slapen de komende twee nachten in ons eigen bed. En maandag zijn we hier weer om 07.00 uur.”