Oekraïens protest in Eindhoven laat saamhorigheid zien

Enkele tientallen Oekraïners zijn vandaag bijeengekomen op het 18 Septemberplein in Eindhoven om te protesteren tegen de Russische invasie van hun land. De demonstranten hadden zich niet vooraf in een groep verenigd en vonden elkaar op het plein, waar velen uit eigen initiatief naar toe zijn gekomen om hun stem – of beter gezegd: hun stilte – te laten horen. Cursor sprak met bachelorstudent Oleksandr Ivanenko en promovendus Pavlo Burda.

foto Bridget Alcione Spoor

Donderdagochtend meldden de eerste demonstranten zich op het 18 Septemberplein in Eindhoven. Sinds Rusland Oekraïne is binnengevallen, hebben ze geen oog meer dicht gedaan. Toch verwachtten de demonstranten al langer problemen, gezien de eerdere gebeurtenissen in Georgië en Oekraïne, zoals ze ook op hun spandoeken duidelijk maken. Oleksandr Ivanenko: “We waren al langer bang voor een oorlog.” Pavlo Burda: “De invasie is echt verschrikkelijk. We zijn hier om ons te laten zien. In Den Haag en Amsterdam zijn grootschaligere protesten, aangezien daar meer Oekraïners wonen.”

PhD-student Cybersecurity Burda is vanochtend gekomen om zijn stem te laten horen en hoopte wellicht ook andere Oekraïners te treffen, hetgeen ook gebeurde. “Ik heb familie in Lviv in het westen van Oekraïne. Daar zijn vandaag explosies gemeld.” Contact met familie is vooralsnog mogelijk. Burda: “Ik heb vandaag gebeld met neven, nichten en ooms via WhatsApp.” Ook Ivanenko heeft nog contact gehad met familie via de telefoon.

“Toch zijn de mensen daar niet echt in paniek”, vertelt Burda. “Ze verwachtten al langer dat er geweld ging komen. Maar dit is een schokkend grote escalatie, zoals al zeventig jaar niet meer voorgekomen is. Dit gaat globale consequenties hebben”, denkt hij. “Zoals we op onze spandoeken schrijven: who’s next?

Bibberend in de badkamer

Bachelorstudent Industrial Engineering Oleksandr Ivanenko is ook komen protesteren. Hij lag al sinds vroeg deze ochtend wakker, nadat hij contact had gehad met zijn verloofde, die nog in Oekraïne is. “Ze hoorde explosies, was bang en zat te huilen in de badkamer. Mijn hand trilde toen ik haar aan de telefoon had.” Ivanenko en zijn verloofde komen uit Charkov (ook wel Kharkiv, red.), dat aan de grens met Rusland ligt. “Ze zijn ons aan het bombarderen. Mijn verloofde zit nu waarschijnlijk in een schuilkelder, waar we er gelukkig best wat van hebben in Oekraïne. Veel appartementengebouwen hebben er een en anders zijn de vele metrostations ook goede opties om te schuilen. Mensen delen tips voor schuilplaatsen op social media.” Dit geeft ook aan hoe belangrijk telecommunicatie juist nu is voor de mensen in Oekraïne.

Studeren met oorlog

Ivanenko is in gedachten voortdurend bezig met de invasie en heeft om ondersteuning gevraagd bij zijn studieadviseur. “Waarschijnlijk gaat dit wel invloed hebben op mijn studie.” Education and Student Affairs (ESA) heeft laten weten nog geen hulpvragen van studenten uit Oekraïne te hebben ontvangen, noch zijn er uitwisselingsstudenten vanuit de TU/e in Oekraïne.

Ivanenko: “Ik ken verder ook geen Oekraïense studenten op de TU/e, alleen een paar Russisch sprekende studenten met wie ik in contact ben.” Na vandaag kent hij in ieder geval een mede-TU/e’er uit Oekraïne en daarnaast vele landgenoten in Eindhoven die hem steunen in zijn verdriet om de situatie in zijn thuisland.