Studenten helpen met Tikkies vrienden in Oekraïne

Vorige week woensdag dacht masterstudent Robert Lintzen dat hij binnenkort zijn leven in Oekraïne zou voortzetten, donderdag was het Russische leger het land waar zijn vriendin woont binnengevallen en was de situatie compleet anders. Met medestudenten heeft hij een hulpgroep opgezet die Oekraïners daar financieel steunt en de Oekraïners hier in Eindhoven een hart onder de riem wil steken met zichtbare signalen.

Mistroostig en in grote spanning zaten de broers Robert en Sander Lintzen en Casper van der Schaft met bekenden van het ESTIEM-netwerk (European Students of Industrial Engineering and Management) donderdagavond in Hubble. Robert had de dag ervoor z’n werkvergunning voor Oekraïne gekregen. “Daar heb ik niet veel meer aan. Mijn afstudeerstage doe ik bij een bedrijf in Kiev, vanuit Eindhoven. Ik weet ook niet hoe dat nu verder moet worden aangepast. Mijn bedrijfsbegeleider zit in een schuilkelder.” Vriendin Anastasiia is met geluk en heel veel hulp van bevriende studenten bij een vliegveld in Polen gekomen en vandaar naar Eindhoven gevlogen.

Solidariteit

Alle drie zijn de studenten meermalen in Oekraïne geweest. “Een maand geleden liep ik nog in Kiev”, zegt Robert, ”en waren alle restaurants nog open. En nu dit.” Sander legt uit wat ze in Hubble besloten: “We willen solidariteit en medeleven tonen aan de burgers van Oekraïne, alle betrokken mensen en alle studenten die hierdoor getroffen zijn. We hebben daarom alle Eindhovense verenigingen en partijen met ledenruimtes gevraagd om zo lang als dit conflict duurt de Oekraïense vlag te hangen in de verschillende ontmoetingsruimtes op de TU/e.” Die vlaggen zijn besteld en worden maandag verwacht. Hubble, Cosmos en de kroeg van Intermate (het Internaat) hebben al positief gereageerd.

Verlichting

Verder hebben de studenten het College van Bestuur en TU/e community manager Erik de Jong gevraagd of de Oekraïense vlag naast de vijver voor het Atlasgebouw gehesen kan worden. Dit gaat vrijdag gebeuren. Het idee om de schoorsteen en of de letters van het TU/e-logo op Vertigo de Oekraïense geel-blauwe kleuren te laten dragen komt ook van de werkgroep. De Jong onderzoekt de mogelijkheden voor wat betreft het logo, maar laat weten dat de verlichtingstechnologie op de schoorsteen inmiddels is verwijderd.

Uitdelen

Sneller stroomt het geld binnen. Via socialmediaberichten naar eigen netwerken vragen ze om donaties. “Meer dan 1100 euro is al binnen. Het geld wordt op de bestaande Oekraïense rekening van Anastasiia gezet zodat het snel en zonder transactiekosten overgeboekt kan worden naar mensen die het hard nodig hebben”, zegt Robert. “We hebben al geld overgemaakt naar enkele gewond geraakte studenten. Ook hebben we gedoneerd aan een klein ziekenhuis in het oosten, een moeder die we kennen en anderen helpt, studenten in Kiev die medicijnen uitdelen en aan een vriendin van ons die er babyvoeding voor koopt en uitdeelt.”

Sander vertelt dat het om kleine bedragen gaat. “We willen vaker via sociale media onze contacten vragen een tikkie te geven met bedrag naar eigen inzicht. Of we ook goederen gaan inzamelen, weten we nog niet. We kijken van dag tot dag wat we kunnen doen.”

Het zijn kleine dingen die ze bereiken, dat weet ook Casper. “Ik wil hiermee voor mezelf verantwoorden dat ik overdag verder werk aan mijn thesis. ’s Avonds doe ik op deze manier wat ik kan om de mensen in Oekraïne te helpen. Eigenlijk is het een surreële situatie. We weten niet wat het einddoel van Poetin is.”

Wil jij ook meedenken hoe studenten in Oekraïne geholpen kunnen worden? Mail gerust naar Robert.