Buiten is het 5 graden, binnen Vertigo is de verwarming kapot

Voor bouwkundestudenten die blij zijn dat ze weer fysiek naar de campus mogen, is er een kleine domper: het gebouw zit zonder verwarming. Een onderdeel van de warmtepomp is stuk en door leveringsproblemen duurt het nog eventjes voor dat hersteld is. Tot die tijd is een extra trui geen overbodige luxe.

foto Studio Romantic / Shutterstock

“Het is frisjes, ja”, zegt Merle Rodenburg, sinds deze maand in functie als directeur bedrijfsvoering bij Building Environment. Zelf vindt ze het “goed te doen” met een extra colbertje, maar behaaglijk is anders. “Gelukkig is de studentenwerkplaats iets warmer dan de kantoorruimtes. Niet dat daar wel de verwarming aan is; het komt door de ligging in het gebouw en de draaiende apparatuur in die zaal.” Ook de ruimte waar studievereniging CHEOPS zit, is niet te koud. “Hoe hoger, hoe kouder”, vermoeden ze daar.

Begin vorige week kwam Rodenburg er via mails achter dat een onderdeel van de warmtepomp stuk is. “Als het goed is, wordt dat aanstaande woensdag opgelost door Real Estate. Het ingewikkelde is dat er leveringsproblemen zijn. Het bewuste onderdeel een-op-een vervangen zou nog meer tijd kosten, maar Dienst Huisvesting heeft een creatieve oplossing gevonden waardoor er woensdag al iets gebeurt.” Ze wijst er nog wel op dat het enorm grote betonnen gebouw niet meteen warm zal zijn na minstens een week onverwarmd te zijn geweest.

Warme-truien-week

Geluk bij een ongeluk is dat het gebouw niet vol mensen is. Er geldt nog een thuiswerkadvies en veel studenten heeft Rodenburg vandaag nog niet gezien. “Ik hoop trouwens dat er wel meer studenten komen. En dat ze een extra trui aandoen. De TU/e had toch ooit ‘warme-truien-dag’? Nu doen wij een warme-truien-week. Of twee.”

Het is niet de eerste ‘calamiteit’ in de twee weken dat ze in functie is, maar ze vertelt het lachend. “Een van de eerste dingen waarmee ik te maken kreeg, was dat ergens in Vertigo een branddeur niet goed was afgesloten. De deur werd met een touwtje of een wig opengehouden. Dat mag natuurlijk niet, omdat het gebouw voor brandveiligheid verdeeld is in compartimenten. Ik kreeg een keurige rapportage van de beveiliging.” Ze vervolgt in één adem: “En nu is de pomp stuk. Ik hoop dat het na het weekend niet meer te merken is.”